Hebben Chinese bedrijven globale concurrentie nodig?
Het vertrek van Alphabet uit China mag dan al goed nieuws lijken voor Chinese concurrenten als Baidu en Alibaba; op middellange termijn zal de Chinese internetmarkt steeds meer geïsoleerd raken en zullen Chinese spelers er niet in slagen om zich tot wereldspelers om te vormen.
Bedrijven als Baidu en Alibaba zijn al heuse cashmachines geworden die enorme winsten maken en er in zijn geslaagd om jonge, gepassioneerde Chinese webgebruikers te blijven verbazen door zich snel aan te passen aan veranderende trends. Die bedrijven zijn er ook in geslaagd om een complexe relatie met de Chinese overheid op te bouwen, iets waar buitenlandse bedrijven het duidleijk moeilijker mee hebben. Aandelen in Baidu zijn sinds Alphabet in januari voor het eerst over een vertrek uit China sprak met 50% gestegen en hebben 7 miljard dollar toegevoegd aan de beurskapitalisatie van het bedrijf.
‘Maar wanneer deze Chinese bedrijven zich buiten China zullen begeven zullen ze vaststellen dat het daar een andere wereld is en dreigen ze de concurrentie niet te begrijpen,' schrijft de New York Times. ‘ Alphabet is een meertalige zoekmachine, Baidu is ééntalig Chinees en Chinese informatie bmaakt voorlopig slechts een kleine fractie van het internet uit.
Natuurlijk, wie in eigen land 400 miljoen internetgebruikers telt -waarvan 60% jonger is dan 30-, hoeft voorlopig nog niet buiten de landsgrenzen te kijken, als dat al ooit een noodzaak wordt,' besluit de krant.