Bank Argenta wil 100 miljoen euro ophalen

De bank Argenta wil bij klanten en kantoorhouders een bedrag van 100 miljoen euro ophalen. Daarvoor wordt een coöperatieve vennootschap opgericht. Die zou ongeveer 10 % van het kapitaal van de bank in handen krijgen. Op dit ogenblik is Argenta nog altijd voor 100 % in handen van de Antwerpse familie Van Rompuy. Volgens Leon Heymans, voorzitter van Argenta zullen de klanten en kantoorhouders nog voor de zomer kunnen inschrijven op de coöperatieve aandelen. Het extra kapitaal zal volgens de bank niet worden gebruikt voor overnames, maar wil men een voldoende buffer aanleggen voor de nieuwe, strengere kapitaalregels . Om zich te wapen tegen nieuwe economische schokken, zullen de banken door de toezichthouders immers verplicht worden om meer geld opzij te zetten. Argenta, met ruim één miljoen klanten de vijfde bank van België, hoopt de operatie tegen het einde van het jaar af te ronden. (MH)

Express.be