Veel beleggingsclubs houden het voor bekeken

De Vlaamse Federatie van Beleggers (VFB), de grootste beleggersvereniging van België, telt nog 258 clubs. Dat is een daling met 26 procent op vijf jaar tijd. Dat is gedeeltelijk te wijten aan de recente financiële crisis, die het vertrouwen bij veel beleggers heeft geschokt. Daardoor heeft een aantal beleggingsclubs beslist zijn activiteiten stop te zetten. Anderzijds blijkt het aantal individuele leden bij de Vlaamse Federatie van Beleggers te stijgen.

Op dit ogenblik telt de vereniging 7.000 individuele leden. Dat is een stijging met 17 procent op zes jaar tijd. Guido Van Herrewegen, voorzitter van de beleggersfederatie, ziet daarin een maatschappelijk verschijnsel. Mensen komen volgens hem in het algemeen immers steeds minder samen om te vergaderen en gaan steeds vaker individueel werken. De opkomst van het internet speelt daarin volgens hem een belangrijke rol.

Van Herrewegen noemt dat een spijtige evolutie, want beleggers kunnen altijd veel elkaar opsteken. (MH)

Express.be