De Bundesliga of de Duitse eerste klasse in het voetbal draagt jaarlijks 5,1 miljard euro bij tot het Duitse bbp; dat is goed voor één op elke vijfhonderd euro. Niet minder dan 70.000 mensen werken voltijds voor het Duitse voetbalbedrijf; in totaal gaat het zelfs om 110.000 mensen.
Is dat aantal kleiner dan het aantal werknemers van een groep als Siemens, dan is het meer dan het aantal werknemers dat bij zowat tweederde van de bedrijven die op de Duitse beurs DAX genoteerd staan is tewerkgesteld. Dat blijkt uit een studie van adviebureau McKinsey, waarover de Franse krant Les Echos bericht.
McKinsey keek naar de inkomsten van de 36 teams die de Duitse eerste en tweede klasse bevolken, de bekercompetitie, de Europese competities en het parcours van het nationale elftal.
Naast de recettes uit deze activiteiten keek het adviesbureau ook naar de televisierechten, de hotelsector en gastronomie en de onderaannemers. Conclusie: bovenop elke 100 euro die in de Bundesliga worden gegenereerd, worden er nog eens 240 daarbuitenom gecreëerd. Van die 340 euro vloeien er 120 terug naar de staatskas, jaarlijks goed voor 1,7 miljard euro aan fiscale inkomsten.
Deze cijfers mogen niet verbazen: op jaarbasis bezoeken 18 miljoen voetbalfans de verschillende stadions; dat is een gemiddelde van 39.000 mensen voor elke match van de eerste klasse (seizoen 2007 - 2008- ondertussen nog gestegen tot 42.000). Nog eens 15 miljoen mensen stemmen 's zaterdags om 18 uur 30 af op de ARD voor de wekelijkse ‘Sportschau', veruit het meest bekeken televisieprogramma bij onze oosterburen. De DFL (Deutsche Fussball Liga) telt 6,7 miljoen leden en is de grootste ter wereld, alle sporten in aanmerking genomen.