Media mede schuldig aan superbeloningen bestuurders
Mediaberichten over de beloningen van topbestuurders zorgen alleen maar voor hogere salarissen voor de betrokkenen. In plaats van de salarissen van bestuurders te temperen, zorgt de openheid over beloning aan de top voor een opdrijvend effect. Dat is de conclusie van een onderzoeker Jordan Otten van de Rotterdam School of Management. Door de berichtgeving over de salarissen van bestuurders zouden topmannen volgens de onderzoeker immers beter op de hoogte zijn over beloningen bij andere bedrijven.
Hierdoor worden andere ondernemingen eveneens gedwongen om de bestuurderslonen op te schroeven. Ook blijkt volgens het persbureau ANP uit het onderzoek dat de media minder vaak berichten over de topmannen die het meest verdienen, maar vooral over de bestuurders bij bekende bedrijven die lezers aanspreken. Voor de aandacht in de media maakt het niet uit of een bedrijf zijn bestuurders boven of onder het marktniveau beloont. (MH)