Werkgelegenheid Verenigde Staten lijkt zich te herstellen
Verschillende indicatoren laten zien dat de Amerikaanse economie weer herstellende is. Veel van deze signalen zijn gecorreleerd aan de groeiende werkgelegenheid en dat is te zien aan zowel de historische data als aan de actuele ontwikkelingen.
De productiviteit was in het vorig kwartaal gestegen met 7,4% op jaarbasis en dat is de hoogst genoteerde stijging sinds 1958. De stijging komt volgens de analisten van PIMCO door de forse afname van werplekken terwijl ze de productie redelijk in lijn probeerden te houden. Er werd simpelweg meer gedaan met minder man en er wordt efficiënter te werk gegaan. Maar door de toenemende vraag naar goederen en services zal er meer mankracht nodig zijn om de productie verhogen.
Sinds de val van Lehman Brothers in 2008, lag de vraag naar goederen en diensten flink lager dan normaal. Hierdoor werden de voorraden opgehoopt en hebben de meeste bedrijven tijdens de recessie geprobeerd de goederen in hun voorraadkast eerst te verkopen. Door de herstellende economie en toenemende vraag raken deze weer leeg en deze zouden dan weer aangevuld moeten worden.
Daarnaast zullen de levertijden voor goederen ook snel moeten gaan dalen, aangezien vele bedrijven merkten dat consumenten gauw switchen naar concurrenten die sneller kunnen leveren. Dit resulteert naar bedrijven die meer werknemers nodig zullen hebben om zo hun levertijden van goederen te kunnen verkorten.
Tot slot laten de indicatoren zoals de eindvraag van consumenten en de winsten van bedrijven ook zien dat de economie herstellende is en dat de werkgelegenheid hierdoor potentiële groei heeft. Voor beide indicatoren zijn de gerapporteerde cijfers erg sterk vergeleken met het jaar daarvoor.
Hoewel de analisten van Pimco er in geloven dat de verloren banen terug zullen komen, zijn er ook banen die voergoed verloren gaan. Met name in de sectoren die het hardst zijn geraakt.