China wordt steeds meer de drijvende kracht achter de groei in de sector van de luxewagens. Dat zegt Dieter Zetsche, chief executive van de Duitse autobouwer
Daimler , het moederconcern van Mercedes-Benz. De Chinese nieuwe rijken hebben ervoor gezorgd dat de lokale markt een cruciale groeiregio is geworden voor Amerikaanse, Europese en Japanse constructeurs van luxewagens. Tijdens de eerste helft van dit kwartaal is de verkoop van Mercedes-Benz in China met 112 procent gestegen tot 23.600 exemplaren. Audi (Volkswagen),
Rolls-Royce (
BMW ), Ferrari (
Fiat ) en andere producenten van luxewagens hebben gelijkaardige groeicijfers laten optekenen. In China blijft de verkoop toenemen, terwijl op andere markten een stagnatie wordt opgetekend. De producenten van luxewagens proberen dan ook steeds meer de Chinese consument te bereiken.
"De groeiende vraag is het gevolg van een Chinese economische hoogconjunctuur die honderden miljonairs en tientallen miljardairs heeft gecreëerd in een land dat vijftien jaar geleden nagenoeg geen privéwagens kende," aldus het persbureau Associated Press. "Het Chinese vasteland telt volgens ramingen nu 825.000 mensen die minstens 10 miljoen yuan (1,3 miljoen dollar) bezitten. Wang Honghao, hoofdredacteur van het Chinese automagazine Trends Car, zegt dat deze nieuwe rijken een aantal luxeproducten nodig hebben om hun waarde te tonen. Het maakt hen niet of het om juwelen, kledij, parfum of wagens gaat, zolang het luxeproducten blijven." De Chinese automarkt is door het stimulusplan van de overheid ook grotendeels gespaard gebleven van de wereldwijde economische crisis.
De Chinese markt voor luxewagens kende het voorbije kwartaal een groei met 66 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat is gevoelig meer dan in de Verenigde Staten, waar een stijging met 14 procent werd opgetekend. In Duitsland werd zelfs een terugval met 6 procent genoteerd.
Rolls-Royce liet in China een groei met 200 procent tot meer dan twintig exemplaren optekenen. China is voor
Rolls-Royce inmiddels de derde belangrijkste markt geworden, na de Verenigde Staten en het thuisland Groot-Brittannië. Torstel Müller-Oetvos, chief executive van
Rolls-Royce , zegt te verwachten dat China dit jaar Groot-Brittannië zelfs zal voorbij steken. De meest populaire luxewagen in China blijft echter de Audi A6L, die vooral bij topambtenaren gegeerd zou zijn. Daarvan werden er de voorbije maand 9.983 exemplaren verkocht. Dat is een stijging met 14 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. (MH)
Express.be