Bankieren blijft in Afrika voor kleine minderheid

Bij de Afrikaanse bevolking genieten de banken nog altijd een relatief beperkte populariteit. Uit een rapport van het onderzoeksbureau Gallup blijkt dat in het gebied van de Sub-Sahara gemiddeld 19 procent van de bevolking een persoonlijke bankrekening heeft. In Zuid-Afrika zegt 49 procent over een persoonlijke bankrekening te beschikken, maar in Niger en de Democratische Republiek Congo is dat slechts 1 procent.

De meeste Afrikanen blijken volgens de Verenigde Naties wel degelijk beleggingen te hebben, maar meestal gaat het daarbij niet om een financiële vorm van sparen. Wel wordt er belegd in onder meer een veestapel en materiële goederen. Ontwikkelingsexperts stellen echter vaak dat een toegang tot bankactiviteiten een belangrijk onderdeel vormt van de economische onafhankelijkheid van het individu.

"Het is begrijpelijk dat de rijkere Afrikanen en de inwoners van de Afrikaanse steden het snelst geneigd zijn een bankrekening te hebben," merken de onderzoekers van Gallup op. "Gezien het gebrek aan financiële inkomsten bij een groot gedeelte van de armere Afrikaanse bevolking, is het geen verrassing dat de hoogste inkomenscategorië bijna vier keer zo snel geneigd blijkt te zijn om een bankrekening te hebben dan de andere bevolkingsgroepen."

Gallup voegt er aan toe dat de World Bank eerder al aangegeven heeft dat vrouwen ongeveer de helft van alle Afrikaanse bedrijven bezitten, maar tegelijkertijd het minst gemakkelijk toegang hebben tot een financiële dienstverlening. Bij de Afrikaanse mannen heeft ongeveer 23 procent een bankrekening, maar bij de vrouwen is dat slechts 16 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat er in verscheidene Afrikaanse landen minder dan vier banken zijn per honderdduizend inwoners. De geografische onbereikbaarheid van de bank is voor 8 procent van de Afrikanen de belangrijkste reden voor het ontbreken van een bankrekening. Bij de bezitters van een bankrekening is de beschikbaarheid van bankautomaten de belangrijkste dienstverlening (30 procent), gevolgd door een efficiënte klantendienst (19 procent) en een goed uitgebouwd kantorennetwerk (19 procent).

"Telebankieren is daarentegen slechts voor 1 procent van de ondervraagden de belangrijkste service," merkt Gallup nog op. "Nochtans werd telebankieren gezien als één van de pijlers om de toegang tot financiële diensten in landelijke Afrikaanse gebieden te stimuleren." Het onderzoek toont volgens Gallup aan dat er zware inspanningen moeten geleverd worden om de financiële dienstverlening in Afrika op te drijven.

Express.be