Amerika is een Mickey Mouse economie, die technisch gesproken failliet is. De gelijkenissen met Rusland in 1998 zijn frappant. Consumenten, bedrijven en de overheid: ze staan allen zwaar in het rood.'
Dat heeft Jochen Wermuth, de Chief Investment Officer (CIO) en managing partner bij Wermuth Asset Management gezegd in een interview met de nieuwszender CNBC. Wermuth deed de uitspraken nadat bekend werd dat de centrale bank opnieuw liquide middelen in
de economie gaat pompen om het herstel nieuw leven in te blazen.
Mohamed El-Erian, de CEO van s werelds grootste obligatiebelegger Pimco trad Wermuth bij. ‘De Fed heeft de afgelopen drie jaar op een agressieve wijze de rentevoeten verlaagd en miljarden dollars aan effecten opgekocht, maar de maatregelen om de economie nog verder te stimuleren raken stilaan uitgeput.'
'Mocht het team van het Internationaal Muntfonds (IMF) dat de Russische crisis in 1998 beheerde het vandaag in de VS voor het zeggen hebben, dan zou ze per direct de steun van de Fed aan het Amerikaanse regeringsbeleid verbieden,' aldus Wermuth.
2 opties 'Het Amerikaanse kredietrisico is enorm en de VS hebben nog twee opties: hun schulden niet langer betalen of de munt nog verder laten devalueren tegenover munten als de yen en de roebel, besluit Wermuth. Alle voorwaarden daarvoor zijn vandaag vervuld.'