Buffett: "Dubbele dip komt er niet"

Volgens 's wereld beste belegger hoeft u voor een nieuwe recessie niet te vrezen. "Ik heb het sentiment de laatste drie maanden drastisch zien verslechteren, maar dan vooral in de media," aldus Warren Buffett . "Aanwijzingen voor een terugval zie ik daarentegen bij onze eigen bedrijven in het geheel niet. Vrijwel allemaal groeien ze gestaag door."

"Ik ben erg optimistisch over de toekomst van dit land," vervolgt Buffett die afgelopen maandag middels een videoverbinding aanwezig was bij een economieconferentie in de Amerikaanse staat Montana. "De dubbele dip die zoveel mensen nu verwachten komt er helemaal niet!"

Indien gewenst kunt u de betreffende video via onderstaande link zelf terugkijken:

http://tinyurl.com/Buffett-videoverbinding

Recente "Voorspellingen" van Buffett"
Buffett schroomt er niet voor terug zo nu en dan zijn visie op de economie te geven. Zo stelde Buffett op 3 maart 2008 dat eenieder met gezond verstand wel kon inzien dat de Amerikaanse economie zich op dat moment in een recessie bevond. En aandelen waren volgens hem toen evenmin goedkoop. Meerdere zakenbanken publiceerden echter rond die tijd nog rapporten met de boodschap dat een recessie wel afgewend zou kunnen worden...

Deze 'waarschuwing' van Buffett was geen slecht moment om aandelen te verkopen. De Dow Jones noteerde op 3 maart 2008 op 12.258 punten; 16% boven het koersniveau van afgelopen maandag van 10.544 punten.

Het artikel van 3 maart 2008 kunt u via onderstaande link terugvinden:

http://tinyurl.com/Buffett-maart2008

Vervolgens, in oktober 2008, toen de paniek hoogtij vierde, stelde Buffett dat het een prima moment was om aandelen in te slaan als belegging voor de lange termijn. "Wees angstig wanneer anderen hebzuchtig zijn, maar wees hebzuchtig wanneer anderen angstig zijn," schreef hij in de New York Times.

De Dow Jones stond ten tijden van publicatie van deze brief op 8.853 punten. Beleggers die Buffett's raad ter harte namen en meteen aandelen kochten kregen eerst een flinke daling van 2.305 punten oftewel 26% te verdragen, voordat de Dow Jones op 9 maart 2009 uitbodemde. Maar zij die al die tijd de moed hadden hun aandelen in portefeuille te houden staan nu, bijna twee jaar later, een fraaie 19% in de plus.

Het betreffende artikel van 17 oktober 2008 kunt u hier raadplegen:

http://tinyurl.com/Buffett-oktober2008

Beleggen met visie
Anders dan doorgewinterde value-beleggers als Warren Buffett geldt dat veel (particuliere) beleggers hun aandelentransacties afhankelijk laten zijn van de laatste economische cijfers. Anderen letten vooral op de koersontwikkelingen van de laatste dagen. En weer anderen blijven beslissingen altijd maar voor zich uitschuiven. Met serieus beleggen heeft dit alles weinig te maken.

Beleggers doen er goed aan om - gespreid in de tijd - een portefeuille op te bouwen van aantrekkelijk gewaardeerde kwaliteitsaandelen. Niet iedere maand zal een positief rendement opleveren. En evenmin zal iedere aankoop succesvol uitpakken. Toch is het deze strategie die op termijn zal resulteren in prima rendementen.

Zelf brengen we deze aanpak sinds eind vorig jaar overigens ook in de praktijk met onze zogeheten 'ValuePortfolio' (zie ook http://www.valueportfolio.net). Geheel onafhankelijk van de vraag of u - mocht u nog niet lid zijn - zich op termijn ook bij ValuePortfolio aansluit, biedt deze website u de mogelijkheid het rapport 'Beleggingsstrategie ValuePortfolio' aan te vragen. Daarin wordt nader ingegaan op de achterliggende strategie van het 'value-beleggen', de strategie die voor Warren Buffett zo lucratief gebleken is.

Een vriendelijke groet,
Hendrik Oude Nijhuis

http://www.warrenbuffett.nl

PS: Extreem hoge (of extreem lage) rendementen op korte termijn zijn met een goed gespreide portefeuille van value-aandelen niet heel waarschijnlijk. Echter, zelfs een beperkt extra rendement resulteert in substantiële outperformance op termijn.

Zo behaalde Buffett sinds 1965 per jaar gemiddeld 'slechts' 11% meer rendement dan de S&P 500. Dit bleek echter voldoende om Buffett tot 's werelds rijkste persoon te laten uitgroeien. Had u in 1965 US $ 10.000 geïnvesteerd in de ' S&P 500'-index dan zou dit bedrag vandaag de dag zijn uitgegroeid tot US $ 550.000. Eenzelfde bedrag geïnvesteerd bij Buffett zou inmiddels US $ 51,5 miljoen waard zijn...