Beleggingen in goud populair als alternatief door opendraaien geldpomp

De FED maakt aanstaande woensdag bekend op welke manier het geld wil pompen in de Amerikaanse economie. Aanleiding voor deze maatregel is de vertraging van herstel die de Amerikaanse economie oploopt. Door eerdere speculaties over maatregelen vanuit de FED deed dat de dollar geen goed. De Amerikaanse valuta leverde deze maand met 1,9% in, terwijl goudfutures met 2,9% stegen. Goudfutures zijn voor de derde maand achtereenvolgens in waarde gestegen.

Door onze redactie

Volgens Frank McGhee, werkzaam bij de Integrated Brokerage Services in Chicago moet er door de FED actie ondernomen worden om de economie te herstellen. ‘Belangrijke invloeden vanuit de FED zorgen ervoor dat de markt in beweging blijft’. ‘Zolang de FED zichzelf laat horen zal de paniek wel minder worden’, aldus de analist van Integrated Brokerage Services.

Alternatieve beleggingen

De kwantitatieve verruimingen die de FED op 2 en 3 november aankondigt zijn niet door alle beleggers enthousiast onthaald. Beleggers zien het zelfs als reden om een toevlucht te zoeken naar alternatieve investeringen. Door de maatregel die de FED wil nemen om de lange rente te verlagen zorgt het voor een aantrekkelijk klimaat voor investeerders.

Doordat het minder gaat met de valutamarkt worden de metalen steeds meer aangeprezen als een alternatieve belegging. Dat merken we met name in de goudprijs van deze maand. Op 14 oktober stond goud op een recordprijs van 1.388,10 dollar per troy ounce.