Autoverkoop China stijgt

De autoverkoop in China is in de eerste 6 maanden van dit jaar met 5,8 procent gestegen naar 7,22 miljoen stuks ten opzichte van een jaar eerder. Dit maakte de Chinese vereniging van autofabrikanten vrijdag bekend.

In juni steeg de verkoop met 6,2 procent naar 1,11 miljoen stuks, nadat die in mei nog was gedaald. De verkoop van Japanse auto's nam in mei door de leveringsproblemen als gevolg van de rampen in Japan sterk af, maar lag in juni alweer bijna op het niveau van een jaar eerder.

Chinese consumenten kochten vooral meer Europese en Amerikaanse voertuigen. Het Duitse Audi verkocht in het eerste halfjaar 25 procent meer auto's, en BMW wist zelfs 61 procent meer voertuigen af te zetten.

China is met 140.699 verkopen nu de grootste afzetmarkt voor Audi, en voor BMW na Duitsland de tweede. De verkopen van de Amerikaanse automakers General Motors en Ford stegen met respectievelijk 5,3 en 14 procent.

Kleiner
Waar in China vooral de verkopers van luxeauto's flinke verkoopwinst boeken, zit de groei in Nederland met name in kleinere, energiezuinige auto's. Met name merken als Volkswagen, Peugeot , Renault en Seat profiteerden hier in de eerste helft van dit jaar van.

De verkopen van Seat stegen in Nederland bijvoorbeeld met meer dan 100 procent, terwijl de totale verkoopstijging 21,6 procent bedroeg.

ANP