Het is wel degelijk mogelijk om België tegen het midden van de eeuw volledig op duurzame energie te laten overschakelen zonder de welvaart terug te dringen. Dat hebben de milieuverenigingen Bond Beter Leefmilieu (BBL), Wereldnatuurfonds (WWF) en Greenpeace gezegd in een reactie op een boodschap van het Verbond van Belgische Ondernemers (VBO), dat kritiek had geuit op een rapport waarin de mogelijkheid van een overstap op duurzame energie was bevestigd.
De milieuverenigingen benadrukken dat één derde van de Europese infrastructuur verouderd is en moet vervangen worden. De beleidsmakers moeten volgens de organisaties dan ook vandaag beslissen over het energiesysteem dat men in de toekomst wil uitbouwen. Kiezen voor hernieuwbare energie zorgt volgens de organisaties voor nieuwe, innovatieve spelers die de markt veroveren en leidt tot een daling van de invoer van fossiele brandstoffen, terwijl verdere luchtvervuiling en klimaatverandering wordt bestreden.
Bron: Express.be