Belgische werkloosheid op hoogste niveau in tien jaar

Tijdens de maand juni werd in België een werkloosheid van 8,7 procent opgetekend. Dat is het hoogste niveau van de voorbije tien jaar. Dat heeft de krant De Standaard gemeld op basis van cijfers van het Statistisch Tijdschrift van de Nationale Bank van België.

De cijfers zijn volgens het wervingsbureau Randstad ontnuchterend. Algemeen wordt immers aangevoerd dat de Belgische arbeidsmarkt in de crisis relatief goed heeft kunnen standhouden. Dat de werkloosheid desondanks een recordpeil heeft bereikt, geeft volgens Randstad aan hoe zwaar de crisis is. Er wordt aan toegevoegd dat de cijfers de volgende periode wellicht nog meer in ongunstige richting zullen evolueren, aangezien de arbeidsmarkt steeds met enige vertraging op positieve of negatieve economische evoluties reageert.

Verwacht wordt dat de werkloosheid volgend jaar nog verder zal stijgen, ondanks het einde van de recessie in de eurozone.

Bron: Express.be