De Belgische handelsbalans heeft tijdens de maand juni een overschot laten optekenen van 619,3 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank van België ( NBB ). De handelsbalans telde daarmee het grootste overschot sinds september drie jaar geleden, toen een positief saldo van 657,7 miljoen euro werd geregistreerd.
Het overschot van de voorbije maand juni was vooral te danken aan de uitvoer, waar tegenover dezelfde periode vorig jaar een stijging met 3,1 procent tot 21,1 miljard euro werd opgetekend. De invoer daalde met 0,7 procent tot 20,5 miljard euro. De Belgische economie liet daarmee voor de tweede maand op rij een positieve handelsbalans optekenen, nadat de tien maanden voordien een negatief saldo was geregistreerd. Tijdens de maand mei werd een overschot van 66,5 miljoen euro opgetekend.
Een eendere raming had voor de maand mei gewag gemaakt van een overschot van ongeveer 400 miljoen euro.
Bron: Express.be