Belgische autoverkoop voorbije jaar relatief stabiel gebleven

Het voorbije jaar zijn in België 486.065 nieuwe auto’s verkocht. Dat betekende een daling met 0,14 procent tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van sectororganisatie Febiac en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Het Duitse Volkswagen bleef ook het voorbije jaar met een verkoop van 50.060 exemplaren het meest populaire merk op de Belgische automarkt.

Volkswagen zag zijn marktaandeel tegenover het jaar voordien wel van 10,7 procent tot 10,3 procent inkrimpen. Op de tweede plaats staat het Franse Renault met een marktaandeel van 9,39 procent, gevolgd door Peugeot (7,98 procent), Citroën (6,97 procent) en Opel (6,9 procent). Bij de grote automerken verloren het voorbij jaar vooral Ford, Citroën en Skoda marktaandeel.

Daarentegen boekten vooral de Duitse luxemerken BMW en Mercedes terreinwinst. Tijdens de maand december steeg de Belgische autoverkoop met 12,35 procent tot 25.081 exemplaren.

Bron: Express.be