China telt meer dan kwart miljard online retailklanten

De gezamenlijke online retailsector van de vijf grootste Aziatische markten zal over vier jaar een omzet realiseren van 858 miljard dollar. Dat betekent meer dan een verdubbeling tegenover het huidige niveau. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Forrester Research over ecommerce in China, Japan, Zuid-Korea, India en Australië. De omzet van deze Aziatische markten benaderen inmiddels de gezamenlijke verkopen van de online retail in de Verenigde Staten en West-Europa. Verder wordt opgemerkt dat China snel de Verenigde Staten zal onttronen als de grootste online retailmarkt van de wereld. Ook wordt Japan volgens Forrester groter dan elke individuele Europese markt, op uitzondering van Groot-Brittannië.

China dominant

China vertegenwoordigde het voorbije jaar ongeveer 74 procent van de totale Aziatische online retailomzet. Dat cijfer zal volgens Forrester over vier jaar echter opgelopen zijn tot 78 procent. In concrete bedragen wordt daarbij een stijging van 294 miljard dollar naar 672 miljard dollar voorspeld. Op dat ogenblik zal China volgens Forrester ongeveer 567 miljoen online retailconsumenten tellen. Dat betekent nagenoeg een verdubbeling tegenover het huidige niveau. Japan zal over vier jaar met een omzet van 96 miljard dollar de tweede grootste online retailmarkt van Azië zijn, gevolgd door Zuid-Korea (32 miljard dollar) en India (16 miljard dollar).

Infrastructuurprobleem India

De onderzoekers stellen dat het relatieve gebrek aan online retail in India, ondanks de omvang van de populatie, in belangrijke mate moet worden toegeschreven aan infrastructuur-problemen. Forrester zegt verder dat ook in Azië mobiele platformen aan belangrijkheid voor de online retail zullen blijven winnen. De Japanse online winkelier Rakuten realiseert inmiddels al 25 procent van zijn omzet uit mobiele activiteiten. In China was het aandeel van mobiele platformen in de omzet van de leidinggevende ecommerce-sites Tmall en Taobao bij het begin van vorig jaar opgelopen tot 7 procent, tegenover 1,7 procent het jaar voordien. Tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar vertegenwoordigden mobiele telefoons 8,6 procent van de totale Chinese ecommerce-transacties.

Bron: Express.be