De
AEX -index opent donderdag met een plusje, verwacht vermogensbeheerder Jan Willem Rempt van het Haags Effektenkantoor. Die winst is te danken aan de opgaande beweging in de laatste handelsuren op
Wall Street op woensdagavond.
De graadmeter van de aandelenbeurs in Amsterdam sloot woensdag met een verlies van 2,14 punten (0,6 procent) op 335,14 punten. De MidKap-index voor het middensegment eindigde 0,1 procent hoger op 509,10 punten.
Het enige cijfer dat er donderdag toe doet is het wekelijkse aantal uitkeringsaanvragen in de VS. 'Dat cijfer zal aantonen dat de situatie op de arbeidsmarkt in de VS verbetert en geldt als de opmaat voor het banencijfer dat op 8 januari naar buiten komt.'
Het lokale fonds Dim Vastgoed staat donderdag wellicht extra in de belangstelling na een verhoogd overnamebod van de Amerikaanse investeerder Equity One. Dat bedrijf biedt 7,30 dollar per aandeel DIM, 18,5 procent meer dan het in november uitgebrachte bod van 6,16 dollar.
In New York sloot de Dow-Jonesindex van dertig toonaangevende fondsen 3,1 punten hoger en noteerde 10.548,51 punten. De breder samengestelde
S&P 500-index steeg 0,2 punten en kwam daarmee uit op 1126,42 punten. De technologiebeurs
Nasdaq boog in het laatste half uur een verlies om in een winst van 2,9 punten en sloot op 2291,28 punten.
De aandelenbeurs in Tokio beleefde woensdag al de laatste handelsdag van 2009. De toonaangevende
Nikkei -index steeg 19 procent ten opzichte van 2008 en eindigde op 10.546,44 punten. Vorig jaar leverde de
Nikkei 42 procent in op jaarbasis.
Ook de aandelenbeurs in Frankfurt opent pas volgend jaar weer de deuren. De
DAX -index sloot gisteren om 14.00 uur op 5957,43 punten. Daarmee is de graadmeter dit jaar 23,9 procent gestegen ten opzichte van 2008 waarin de
DAX 40 procent verloor.
De euro noteerde donderdagochtend 1,4430 dollar. Bij het slot van de Europese beurzen op woensdag was de Europese munt 1,4300 dollar waard.
ANP