De Europese effectenbeurzen zijn maandag hoger van start gegaan. Ze volgen daarmee de positieve omslag op de Amerikaanse beurzen vrijdagmiddag. Vorige week kregen de beurzen wereldwijd flinke klappen te verwerken vanwege zorgen om de staatsfinanciën van Griekenland en andere Europese landen.
Beleggers zullen voorzichtig blijven, aldus vermogensbeheerder Danny Geerken van het Haags Effektenkantoor. 'Het heeft tijd nodig om uit te zieken.'
De AEX -hoofdindex noteerde een winst van 2,91 punten (1 procent) op 317,95 punten. De MidKap-index steeg 2,62 punten (0,5 procent) tot 509,99 punten. De beurzen in Londen, Frankfurt en Parijs wonnen tussen de 0,8 en 1 procent.