De Amsterdamse aandelenbeurs is donderdag vlak geopend. Op een zeer rustige beurs wachtten beleggers op de cijfers over de Amerikaanse economie die in de middag naar buiten komen. 'Beleggers blijven dicht bij huis en willen duidelijk een afkoelingsperiode inlassen'', aldus handelaar Rob Koenders van Harmony Vermogensbeheer .
Enkele minuten na de opening noteerde de AEX -index 0,1 procent lager op 335,52 punten. De MidKap-index verloor 0,2 procent en stond op 540,55 punten. De beurzen in Parijs, Frankfurt en Londen stonden tot 0,2 procent lager.
'Het sentiment is gedraaid van sterk negatief naar voorzichtig positief, maar de handel wil dit wel bevestigd zien door economische data'', aldus Koenders. Donderdagmiddag komen gegevens over de aanvraag van werkloosheidsuitkeringen naar buiten en cijfers over de producentenprijzen in de VS.