Status quo van de auto-industrie

Beursnieuws - Status quo van de auto-industrie

De afgelopen jaren is de auto-industrie flink gegroeid, althans is dit niet geheel te danken aan de stijging van de verkoop van auto's, maar met name de stijging van de verkoop van banden. In 2010 heeft met name het slechte weer en de zware sneeuw ervoor gezorgd dat er meer vraag was naar winterbanden. In Duitsland werd tegelijkertijd een nieuwe wetgeving ingevoerd. Deze wetgeving verplichtte Duitse bestuurders gebruik te maken van winterbanden. Door de stijgende prijzen van rubber, zijn ook de prijzen van bandenfabrikanten flink naar boven gegaan. Al dit leidde tot een sterke groei van de bandengiganten. In eigen land was het bijvoorbeeld de grote fabrikant Delticom die een flinke uitbreiding gaf aan het bedrijf, en met name in de richting van de online verkoop, door de overname van de online retailer Tirendo. Door al deze ontwikkelingen zijn de aandelen in de bandenindustrie flink gestegen. Wat men ook goed kon merken is dat op autoshows allerlei nieuwe ontwikkelingen en plannen naar voren kwamen die zich richtten op een nog sterkere groei, met ook een deelname aan de Aziatische bandenindustrie. Verder zijn er nog andere ontwikkelingen naar voren gekomen op het gebied van brandstof.

Naar verwachting zal Amerika in 2018 de grootste exporteur worden van natuurlijke gassen, met het grootste aandeel op de wereldmarkt rond het jaar 2035. Australië zal tevens naar verwachting de rol van Qatar overnemen als de grootste exporteur van LNG tegen het jaar 2019. Deze wordt gevolgd door de V.S., die Qatar in 2030 zal vervangen als grootste uitvoerder. Qatar is vandaag de grootste exporteur van LNG met een aandeel van 32% op de globale markt. Van Australië wordt verwacht dat zij Qatar van de troon stoten tegen 2035 en een aandeel te houden van 21% op de globale markt. Afrika als een regie zal naar alle waarschijnlijkheid het Midden-Oosten overtreffen rond dezelfde tijd.

Ook op het gebied van de verkoop van auto's zal het een en ander veranderen. Hybride auto's zullen naar verwachting toenemen van 400 miljoen tot 1.5 miljard tegen het jaar 2035, hoewel de vraag naar brandstof slechts met 82 procent zal stijgen in verband met het stijgende gebruik van efficiëntere auto's. Om dezelfde reden zal de vraag naar deze auto's op een later tijdstip naar verluidt ook weer met 15 procent afnemen. In India wordt verwacht dat de groei van autobezitters het sterkst zal zijn. Vlak erachter zit China waar het aantal eigenaren van auto’s ook zal groeien. Terwijl India een aantal van 130 auto's per 1000 personen zal behalen tegen 2035, zal China naar verwachting 360 per 1000 behalen.

Bovendien zal in hetzelfde jaar het aantal reguliere auto's maar een kwart van de totale verkoop uitmaken, terwijl de hybriden het toneel overnemen met een aantal tussen de 23 en 44 procent. Ook volledig elektrische auto's zullen flink in aantal toenemen. Zo wordt verwacht dat elektrische auto's een aantal bereiken van 7 procent van de gehele verkoop. Door de stijgende vraag naar een natuurlijke brandstof vindt men op autotentoonstellingen ook plannen voor vernieuwende en schone brandstof. Tegen 2035 wordt dan ook verwacht dat circa 8% van alle auto's in de V.S. op bio-brandstof rijden. De rest van de wereld volgt enkele jaren later.

Door deze grote ontwikkelingen in de auto-industrie zal ook de bandenindustrie zich aanpassen met vernieuwende banden, die zowel sterker zijn als duurzamer. Ook het productieproces wordt naar verwachting veel efficiënter. Deze ontwikkelingen zorgen voor meer vraag naar schonere auto's en duurzamere banden. Dit zal zeker een positieve invloed hebben op de waarde van de aandelen, die in de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid nog meer zullen stijgen. De shift die zich in de komende jaren zal voordoen naar groene brandstof, is zeker een trend die investeerders in het achterhoofd moeten houden.