Chinezen naar de Krim

Sinds de Krim zich van Oekraïne losscheurde en zich aansloot bij Rusland, is China de eerste buitenlandse mogendheid die in de regio wil investeren. In het kader van de toenemende spanningen tussen Rusland en het westen rond de situatie in de Krim, heeft het project een veel grotere basis dan loutere economische belangen. Dat stellen de redacteurs Egro Polov en Denis Skorobogatko in een bijdrage voor de nieuwssite Worldcrunch.com.

Forse investeringen

Er wordt echter ook opgemerkt dat de Chinese aanwezigheid ertoe zal leiden dat Russische bedrijven het moeilijk zullen krijgen om betrokken te worden bij projecten in de regio. De Russische zakenkrant Kommersant heeft gemeld dat een Chinees staatsbedrijf en beleggingsfonds een bedrag van 1,3 miljard dollar willen investeren in een nieuwe transportcorridor door de zeestraat tussen de Krim en de rest van Rusland. “Volgens een aantal waarnemers gaat het echter vooral over een politieke zet," wordt er opgemerkt.

"De investeringen moeten immers worden gezien als een duidelijk signaal dat de onderlinge banden tussen Rusland en China verder zullen worden versterkt nadat het westen heeft beslist om tot sancties over te gaan tegen de Russische inmenging in de Krim." Het project moet een verbinding maken tussen de Krim en de Russische regio Krasnodarsk. Concrete details over de plannen werden niet bekend gemaakt. Er wordt onder meer gewag gemaakt van een brug voor het treinvervoer en het autoverkeer, maar ook zou er sprake zijn van een combinatie van een brug en een tunnel.

Bedreiging voor Russische bedrijven

Door de investering zou China echter ook toegang kunnen krijgen tot andere grote projecten in de regio. Daarbij wordt opgemerkt dat een aantal partijen in Rusland vrezen dat die Chinese aanwezigheid binnenlandse bedrijven van de geplande projecten zou dreigen uit te sluiten. China heeft al langer plannen om in de Krim te investeren. Eind vorig jaar tekende Oekraïne nog met China een overeenkomst om in de regio een diepzeehaven uit te bouwen. Ook was er sprake van een betrokkenheid van Chinese bedrijven bij de heropbouw van de vishaven van Sebastopol, de bouw van een nieuwe luchthaven en een aantal andere projecten.

De Krim

de Krim, Crimea

De Chinese betrokkenheid bij de transport-corridor zou moeten garanderen dat al die geplande projecten kunnen worden doorgevoerd. Bovendien heeft een scheepswerf in Feodossiia in de Krim een militair amfibievoertuig voor China gebouwd en zou een tweede order zijn gepland. Mikhail Blinkin, directeur van het Russische Institute of Transportation Economics and Politics, stelde dat de rendabiliteit van de geplande projecten niet is gegarandeerd, maar voert aan dat China wellicht vooral geïnteresseerd is om zijn positie in de regio te versterken. "China is wereldwijd markleider in de bouw van wegen en bruggen en kan daarbij goedkope arbeidskrachten inzetten," aldus Blinkin.

“Meestal brengen de Chinese bedrijven hun eigen technologie en werknemers mee, zodat het voor Russische ondernemingen bijzonder moeilijk zijn om een gedeelte van de werkzaamheden naar zich toe te kunnen trekken.”

Bron: Express.be