De 3 geheimen achter het succes van Warren Buffett en Charlie Munger

Berkshire Hathaway staat wereldwijd bekend als één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld. Warren Buffett en zijn zakenpartner Charlie Munger deden dit jaar het “geheim” achter hun succes uit de doeken.

Volgens Shane Parrish zijn drie aspecten van dat “geheim” cruciaal:

Charlie Munger en <a href='/begrippen/15-warren-buffett'> Warren Buffett </a>, <a href='/aandeel/1654-berkshire-hathaway'> Berkshire Hathaway </a>
Charlie Munger en Warren Buffett , Berkshire Hathaway

Vertrouwen

Buffett staat bekend voor zijn hands-off managementstijl. Hij laat topexecutives hun ding doen en heeft er het volste vertrouwen in dat ze op hun best zullen presteren. Hij beseft dat de kans groot is dat deze uiterst getalenteerde en immens effectieve leiders zijn bedrijf zouden verlaten als ze niét over de vrijheid beschikten die ze van hem kregen (puur voor het geld hoeven ze het immers niet meer te doen).

Berkshire heeft, ondanks de ruim 300.000 mensen die het in dienst heeft, geen centraal HR-departement. Natuurlijk gaan er soms dingen verkeerd, maar dat gebeurt ook in firma’s met bureaucratische culturen. Het grote verschil is dat de stijl van Buffett vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen creëert én bovendien gigantisch veel tijd uitspaart.

Succesvol falen

Niemand is immuun voor mislukkingen. Sommigen komen een mislukking echter nooit te boven, terwijl anderen ze snel achter zich laten en er veel sterker uitkomen. Tot welke categorie Buffett behoort, blijkt uit de manier waarop hij omging met de overname van de warenhuisketen Hochschild-Kohn. Kort nadat Buffett het bedrijf overnam, besefte hij dat de firma, ondanks een fantastisch managementteam, niet in staat was om ooit winstgevend te worden. Aangezien hij wist dat je geen geld verdient omdat je iets moeilijks doet, verkocht hij het bedrijf onmiddellijk door. Buffett vond het interessanter om zijn tijd en geld – en dat van zijn team – in andere projecten te steken.

Onwetendheid aanpakken

Een andere anekdote illustreert hoe belangrijk het is om onwetendheid aan te pakken en te groeien als bedrijf (en belegger). Het was de mislukking met Hochschild-Kohn die Buffett en Munger deed beseffen hoe belangrijk een sterk merk en naamsbekendheid zijn. Hun volgende stap was dan ook de overname van het succesvolle chocoladebedrijf See’s Candies, dat een uiterst waardevolle merknaam had.

Deze overname was op zich een groot financieel succes, maar nog belangrijker was dat Buffett en Munger er een belangrijke les uit leerden, die hen in de toekomst waanzinnig rijk zou maken. In de jaren 1980 pasten ze hun nieuwe kennis over merkkracht immers nog eens toe door massaal in Coca-Cola te investeren en dat bleek achteraf één van de beste beleggingen te zijn van hun carrière.

Bron: Express.be