De Belgische biersector heeft het voorbije jaar een matige periode doorgemaakt. De binnenlandse consumptie is verder gedaald, terwijl ook de export een dalende trend vertoonde. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Belgische Brouwers, de sectorfederatie van de bierproducenten.
De binnenlandse consumptie, die al sinds het begin van de jaren tachtig een dalende trend laat optekenen, diende vorig jaar een verdere terugval met 2,5 procent te melden. De voorbije jaren kon die achteruitgang echter worden opgevangen door een groei van de export, maar ook die liet vorig jaar een daling met 5 procent registreren.
In de Verenigde Staten, Zuid-Korea en China kon wel een belangrijke groei worden opgetekend, maar die markten zijn te klein om de verdere afkalving van de Europese markt op te vangen. Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers, maakt wel gewag van een aantal uitzonderlijke elementen, maar zegt tegen de krant De Tijd wel dat bij een verdere daling dit jaar voor een trend moet worden gevreesd.
Bron: Express.be