Renteswaps hinderpaal voor privatiseringsplannen Belfius?

Bank Belfius worstelt nog altijd met een erfenis van 700 miljard euro van Dexia . Dat heeft de krant De Standaard gemeld. De betrokken portfolio heeft te maken met zogenaamde renteswaps van Dexia voor het dekken van langlopende kredieten aan steden en gemeenten.

In totaal werd door Dexia een pakket van ongeveer 1.500 miljard euro aan renteswaps opgebouwd, maar die zijn na de ontmanteling van de groep drie jaar geleden in belangrijke mate bij Dexia achtergebleven.

Er wordt weliswaar opgemerkt dat het risico op wanbetaling bijzonder beperkt blijft, maar de renteswaps zouden wel een zware financiële last vormen voor Belfius. De bank zou een bedrag van ruim 10 miljard euro moeten hebben moeten reserveren als onderpand voor de portefeuille.

Er wordt aan toegevoegd dat de portefeuille dan ook een belangrijke hinderpaal kan vormen voor een mogelijke privatisering van Belfius, zoals in de plannen van de federale regering is voorzien.

Bron: Express.be