Van der Kroft (Comgest) over het beschermen van beleggers

De menselijke psychologie staat beleggers in de weg om de beleggingsdoelstellingen te halen. In het bijgaande white paper formuleert Lodewijk van der Kroft, partner bij Comgest Benelux, een aantal belangrijke grondbeginselen, die de belegger tegen zichzelf moet beschermen. Het realiseren van de doelstellingen vraagt om meer dan de standaardinventarisatie zoals veel banken en vermogensbeheerders die nu hanteren.

Die wekt alleen maar een schijnveiligheid, omdat het invullen van een vragenlijst geen recht doet aan de emoties. Beleggers doen er verstandig aan om praktische beleggingsbeginselen te formuleren waardoor emoties niet de overhand krijgen.

Lodewijkvanderkroft
Lodewijk Van der Kroft

Van der Kroft pleit ervoor de drie begrippen beleggingshorizon, risicomanagement en rendement als grondbeginselen breed te definiëren:

Beleggingshorizon

Beleggen vraagt om een lange adem - aandeelhouders speculeren te vaak en hanteren een te korte beleggingshorizon. Let op, maar kijk niet te vaak! - Financiële markten kenmerken zich door een constante informatiestroom. Helaas is het overgrote deel van deze informatie ‘ruis’ die beleggers nodeloos kan afleiden bij het realiseren van lange termijn beleggingsdoelstellingen. Langere evaluatieperioden zorgen ervoor dat ruis wordt beperkt. Hoe korter de evaluatieperiode van de belegging, hoe groter de statistische kans dat de (out)performance tegenvalt.

Risicomanagement

Beleg in wat je begrijpt - Volatiliteit ziet van der Kroft niet als een risico, maar als een kans voor een lange termijn belegger. Begrijpen waarin je belegt is net zo belangrijk als begrijpen waarom je belegt. Een effectenportefeuille moet solide zijn onder verschillende omstandigheden - Beleggers doen er verstandig aan hun effectenportefeuilles naar het voorbeeld van de kakkerlakken in te richten, die zich onder verschillende omstandigheden staande kunnen houden.

Rendement

Waardering is heel belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste - Voor een lange termijn belegger in groeiende bedrijven is de winstgroei per aandeel van veel groter belang dan de prijs die destijds werd betaald voor het aandeel. Beperken verlies belangrijker dan maximalisatie van winst - Beleggers lopen een asymmetrisch risico op verlies, hetgeen van grote invloed is op het samengestelde rendement van een portefeuille. De menselijke psychologie sluit daar op aan; verlies wordt als veel erger ervaren dan de blijdschap bij een evengrote winst.