Belgische goudreserves voorlopig niet gerepatrieerd

De goudreserves van de Belgische staat worden voorlopig niet gerepatrieerd. Dat heeft de Nationale Bank van België ( NBB ) bekend gemaakt.

België beschikt over een goudreserve van 227 ton, die bij de Bank of England en in mindere mate bij de Bank of Canada en de Bank voor Internationale Betalingen in Bazel wordt bewaard. Omwille van een aantal onzekere economische situaties hebben een aantal andere landen, waaronder Duitsland en Nederland, de voorbije maanden beslist om een gedeelte van hun goudvoorraden te repatriëren.

Johan Van Overtveldt, federaal minister van financiën, gaf onlangs tegenover de Kamercommissie aan dat de Nationale Bank zich nog over een eventuele repatriëring van de Belgische voorraden beraadde. De instelling zegt nu echter voorlopig geen reden te zien om de goudvoorraden terug te halen. Voor de opslag van het goud moet een vergoeding van 250.000 euro worden betaald.

Bron: Express.be