Analyzing Perceived Downside Risk: the Component Value-at-Risk Framework (Hallerbach en Menkveld)

De auteurs Hallerbach en Menkveld breiden het standaard Value at Risk model uit met een toewijzing aan individuele componenten: ‘component Value at Risk’. Als voorbeeld wordt gewerkt met het aandeel Air France-KLM Air France-KLM . De koers van het aandeel heeft naast de bèta ook nog specifieke neerwaartse risico’s zoals de wisselkoersen, rentevoeten en de olieprijzen. Dit externe risicomodel wijst risico’s per component toe zoals beleggers het zien.

Dit model kan vergeleken worden met het interne model van het bedrijf. Hoe meer verschillen er zijn hoe meer onzekerheden beleggers zullen hebben over het aandeel. Dit wordt vooral duidelijk ten tijde van winstpublicaties en overige resultaten.

Voor het bepalen van de VaR wordt gemiddeld volgens de methodiek van RiskMetrics (die gebaseerd is op de normale verdeling). Het onderzoek wijst uit dat deze methodiek tekort schiet om het risico in te schatten omdat de normale verdeling geen rekening houdt met de brede staarten. Vooral bij hoge niveaus van waarschijnlijkheid worden de afwijkingen te groot. Wanneer de VaR met multivariate variabelen berekend wordt, worden de afwijkingen kleiner.

Conclusie

Subtitel Het gebruik van de standaard normaal verdeling voor VaR-taxaties schiet vooral bij hoge niveau’s van waarschijnlijkheid tekort. VaR kan beter in beeld geworden door middel van uitbreiding naar risico’s van de componenten.