Automotive in achtbaan belastingen

De autobranche staat voor een hectische rit. Wijzigingen in de autobelastingen zullen de komende twee jaar de markt sterk beïnvloeden. Aanscherpingen in de bijtelling in 2016 leiden tot een verschuiving van verkopen richting 2015. ING Economisch Bureau verwacht daarom in 2015 een sterke toename van de autoverkoop naar 465.000 registraties van nieuwe personenauto’s. In 2016 zal dit aantal al weer dalen naar 400.000.

Zwak 2014

Naar verwachting daalt het aantal registraties van nieuwe personenauto’s dit jaar tot slechts 375.000. Met name de particuliere markt laat het afweten. Consumenten rijden door in hun huidige auto of kiezen voor een occasion. De verkoop van nieuwe auto’s is steeds meer afhankelijk van de zakelijke markt, een markt die sterk onder invloed staat van de fiscale bijtelling op de auto van de zaak.

Marktverstoring

De bijtelling wordt in 2016 aangescherpt. Een nieuwe auto van de zaak zal in veel gevallen meer geld gaan kosten. Veel zakelijke rijders zullen daarom in 2015 nog trachten te profiteren van een gunstigere regeling. Dit leidt tot een verschuiving in de verkoop van nieuwe auto’s van 2016 naar 2015. Mede daarom groeit de markt in 2015 volgens het ING Economisch Bureau tot 465.000 registraties. In 2016 volgt echter een terugval tot 400.000.

Elektrisch rijden

De overheid hoopt met wijzigingen in de autobelastingen ook in 2016 de verkoop van elektrische auto’s te kunnen stimuleren. Het succes van deze auto’s is echter grotendeels afhankelijk van plug-ins; auto’s met zowel een oplaadbare accu als een brandstofmotor. Deze plug-ins krijgen in 2016 een hogere bijtelling voor de kiezen. Volledig elektrische auto’s houden wel een lage bijtelling, maar lijken lang niet altijd interessant voor de zakelijke rijder.

Particulier onderbelicht

Ook middels de motorrijtuigenbelasting tracht de overheid te sturen. Een vrijstelling voor nul emissie auto’s, bijvoorbeeld volledig elektrische auto’s en half tarief voor zeer zuinige auto’s moet ook particulieren voordelen bieden. De hoge aanschafprijs maakt dergelijke voertuigen echter veelal onbereikbaar voor particulieren. Deze groep stelt steeds vaker de aanschaf van een nieuwe auto uit of kiest voor een occasion. Dit resulteert in vergrijzing van het Nederlandse wagenpark - nu een gemiddelde leeftijd van 9,3 jaar - en zorgt er voor dat de gemiddelde CO2 uitstoot van het totale wagenpark nauwelijks afneemt.

ING Sectormanager Automotive Marinus van der Meer: ”Voor de overheid is het balanceren tussen belastinginkomsten enerzijds en milieudoelstellingen anderzijds. Het is voor de autodealers een steeds grotere uitdaging om met de sterk schommelende verkoopaantallen een stabiel renderend bedrijf op te bouwen. Per merk zijn de verschillen groot, en zelfs binnen dezelfde merken zijn er wisselende resultaten. Ondernemers in de sector werken er hard aan om een gezond dealerbedrijf te zijn, waarbij zij minder afhankelijk worden van het fiscale beleid van de overheid.”