Stabilisatie in de horeca in 2015

De omzet in de horeca zal zich in 2015 naar verwachting stabiliseren. De sterke groei van de verkopen in 2014 (+3%) krijgt nog geen vervolg. Ondanks het uitblijven van groei in 2015 worden ten opzichte van het dieptepunt in 2010 duidelijk meer overnachtingen geboekt in hotels en maaltijden en drankjes verkocht in restaurants en cafetaria’s. Cafés zijn het kind van de rekening van veranderend consumentengedrag. Na een korte opleving in 2014 vanwege het warme weer en het WK voetbal komen de verkopen in 2015 wederom onder druk te staan.

“Consumenten hebben een steeds ruimer horeca-aanbod tot hun beschikking en het aantal alternatieve aanbieders neemt toe. Dit vergroot de kans dat bij ondernemers in de traditionele horeca omzet en marge weglekt en vraagt om overtuigend klantgericht opereren” stelt Jan van der Doelen, ING Sectormanager Leisure.

Omzetgroei maakt pas op de plaats

Ondanks het doorzetten van het economisch herstel maakt de omzetontwikkeling in de horeca in 2015 een pas op de plaats (figuur 1). Cafés leveren een negatieve bijdrage aan de ontwikkeling van het omzetvolume terwijl bij hotels, restaurants en cafetaria’s in 2015 sprake is van stabilisatie of lichte groei. Vooral in de hotellerie is de grotere toestroom van buitenlandse gasten een belangrijke pijler onder de omzetontwikkeling. De sterke groei in de horeca in 2014 is het resultaat van een samenloop van gunstige omstandigheden. In vrijwel alle maanden is het warmer geweest dan in 2013 en ook andere factoren zoals de prestaties van Oranje tijdens het WK-voetbal, de verbetering van het consumentenvertrouwen en de toename van het aantal buitenlandse gasten pakten gunstig uit voor de omzetgroei.

Figuur 1: Omzet horeca stabiliseert in 2015

Horecanederland

Toenemende concurrentie van binnen en buiten de sector

De concurrentie om de gunst van de consument blijft ook in 2015 hevig. Consumenten zien hun koopkracht weer wat toenemen en worden zekerder over hun baan en over de waardeontwikkeling van hun huis. De afweging tussen schulden aflossen, sparen of consumeren blijft echter actueel. Binnen de horeca winnen restaurants en cafetaria’s aan belang terwijl de populariteit van cafés onder druk staat. Tegelijkertijd trekken branchevreemde partijen potentiële horecaklanten naar zich toe.

Zo groeit de particuliere verhuur van woningen aan toeristen en bieden diners op locatie een alternatief voor een etentje in een restaurant. Cafés hebben ondertussen concurrentie van de koffiebar, horecaconcepten in winkels en supermarkten die sterk op prijs concurreren. De dynamiek in de horeca is en blijft groot en inzicht in de wensen en waardering van de klant is essentieel. Daarbij kan de positievere stemming onder consumenten een aanknopingspunt zijn om komend jaar de gemiddelde besteding per bezoek weer te doen toenemen.

Bron: ING Economisch Bureau