Duitse automobielsector staat voor zware uitdagingen

Door Alexander Dominicus, een van de portfolio managers van het MainFirst Top European Ideas Fund

In een context van dalend economisch vertrouwen in de eurozone werd de Duitse automobielsector in de voorbije maanden geconfronteerd met dalende verkoopcijfers.

Alexanderdominicus
Alexander Dominicus
De verkoopvolumes in de VS en West-Europa zijn al hoog, waardoor een bijkomende stijging beperkt is voor de automobielfabrikanten. China speelde het afgelopen decennium de rol van groeimotor, maar onderging in de tweede helft van 2018 een plotse daling van de vraag waarvan het nog niet hersteld is.

De wereldwijde automobielsector gaat ook door een fundamentele technologische omwenteling. Elektrische voertuigen worden steeds belangrijker. Investeringen in Onderzoek & Ontwikkeling en de toename van de productie van elektrische voertuigen zorgen voor stijgende kosten en een beperkte mogelijkheid om de marges te verbeteren.

In deze moeilijke omgeving wordt het voor beleggers steeds belangrijker om te focussen op aandelenselectie en fundamentele analyse van de bedrijven.

Op dit ogenblik verkiezen we toeleveranciers aan de automobielsector die profiteren van tendensen zoals elektrificatie van het wagenpark en autonoom rijden. Eén van onze beleggingen is bijvoorbeeld het familiebedrijf Hella. Dit bedrijf heeft al aanzienlijke bedragen geïnvesteerd in Onderzoek & Ontwikkeling en profiteert momenteel van de stijgende vraag naar toekomstgeoriënteerde producten zoals systemen voor batterijmanagement of DC-DC-omvormers.