Order update EADS

Vorige week presenteerde EADS de cijfers behaald in de eerste negen maanden van 2007. De omzet bedroeg in deze periode € 27,8 miljard waar het een jaar eerder € 27,5 miljard bedroeg wat neerkomt op een stijging van 1%. De orderboeking kwam in de eerste negen maanden van 2006 uit op € 25,7 miljard. In dezelfde periode van 2007 is dit opgelopen tot € 82,6 miljard wat een stijging betekent van 221%.

EADS heeft de verwachting uitgesproken dit jaar 400 – 450 vliegtuigen van Airbus te verkopen. Het lucht- en ruimtevaartconcern boekte in het derde kwartaal van 2007 een verlies van € 776 miljoen. Debet hier aan was de vertraging bij de productie van het militaire transporttoestel A400M waardoor EADS enkele voorzieningen moest treffen welke een bedrag van € 1,37 miljard behelsden. In het derde kwartaal van 2006 was het verlies € 189 miljoen. De omzet kwam in het derde kwartaal van 2007 uit op € 9,27 miljard wat een stijging van 9% betekent vergeleken met een jaar eerder.

Daarnaast werd vandaag bekend dat Airbus een order van Dubai Aerospace Enterprise (DAE) heeft binnengehaald ter waarde van $ 13,5 miljard. Het gaat hier om zeventig vliegtuigen van het type A320 en dertig A350's. DAE, dat vliegtuigen verhuurt, heeft met Airbus een intentieverklaring voor de koop getekend. Daarnaast bestelde DAE bij Boeing zeventig 737's en dertig extra brede vliegtuigen van verscheidene modellen wat neerkomt op een totale ordergrootte van circa $ 13,7 miljard.

Een dag eerder werd al bekend dat Airbus een order van de vliegtuigmaatschappij Emirates had binnengesleept. Deze bestelde zeventig A350's en elf A380-superjumbo's voor een bedrag van $ 20,2 miljard wat hiermee de grootste order in de geschiedenis van de Europese vliegtuigbouw.

De analisten zijn verdeeld over EADS. Onlangs verlaagde de analisten van Deutsche Bank het koersdoel voor EADS naar € 20,-. De ontwikkelingen van Airbus in het derde kwartaal van 2007 stemt de analisten van Deutsche Bank tevreden. De geringe prijsdruk verloopt beter dan verwacht werd door de analisten. De zwakke US Dollar en de vertraging van het militaire transportvliegtuig A400M zijn daartegenover negatieve aspecten aldus de analisten. De forward PE (de slotkoers gedeeld door de winst over 2006) bedraagt 170.08.

De grootste concurrent van EADS, Boeing , heeft een betere consensus. Voor Boeing zijn namelijk minder verkoopadviezen afgegeven namelijk twee tegenover acht voor EADS. Voor 2007 bedraagt de koers-winstverhouding voor Boeing 33,17 waar deze voor EADS 190,58 bedraagt.