- Toonaangevende gameaandelen zijn gemiddeld 46% gestegen de afgelopen 12 maanden, wat flink meer is dan de S&P 500 (12%), Nasdaq (13%) en de FTSE 100 (5%).
- Capcom en Konami hebben in een periode van vijf jaar driecijferige stijgingen laten zien (respectievelijk 338% en 438%), wat de groeipotentie van de sector op de lange termijn laat zien.
4 juni 2025 – Gamers wachten vol spanning op de lancering van de Nintendo Switch 2 op donderdag 5 juni. Intussen presteren toonaangevende wereldwijde videogame-aandelen veel beter dan de hoofdindex van Wall Street, blijkt uit een analyse van handels- en beleggingsplatform eToro.
Terwijl de S&P 500 een respectabele 12% rendement leverde over de afgelopen 12 maanden, ziet de gamesector een herwaardering door continue doorlopende digitale inkomsten, gamefranchises die verfilmd worden en gedisciplineerde duurzame groei.
eToro heeft een mandje met acht vooraanstaande gamenamen samengesteld: Nintendo, Sony, Capcom, Electronic Arts , Take-Two Interactive, Roblox, Ubisoft en Konami. Dit mandje is het afgelopen jaar met 46% in waarde gestegen, 76% over de laatste drie jaar en 141% over de laatste vijf jaar. Daarmee overtreft het totale rendement ruimschoots dat van de Nasdaq (13%) en de FTSE 100 (5%) binnen dezelfde periode van 12 maanden.
“De buitenproportionele rendementen van gameaandelen in 2025 komen niet alleen door de kortetermijnboost van bijvoorbeeld GTA VI of de Switch 2,” zegt Lale Akoner, Global Market Analyst bij eToro. “Wat we zien is een structurele herwaardering van de sector. De verschuiving naar digitale distributie en live-servicemodellen hebben uitgevers die voorheen op hits draaiden veranderd in bedrijven met terugkerende inkomsten, waarbij Capcoms’ digitale aandeel van 78% nu de maatstaf in de branche is.”
Grote gameaandelen presteerden de afgelopen 12 maanden ongeveer 4 keer beter dan de S&P500, anderhalf keer beter over drie jaar en 1,4 keer beter over vijf jaar. Dit onderstreept de toenemende interesse van beleggers in aandelen in interactief entertainment, vooruitlopend op de lancering van de nieuwe Switch en een drukke releaseperiode in de sector.
Akoner voegt hieraan toe: “Deze franchises zijn bezig weg te breken van de consoles – van bioscoopreleases en mobiele spin-offs naar volledige themaparkattracties – waarmee meerdere inkomstenstromen worden gecreëerd waardoor de volatiliteit van de markt kan worden opgevangen. Vooral Japanse uitgevers hebben deze inkomstenstromen gekoppeld met kostendiscipline en een geleidelijke uitbreiding van het personeelsbestand, waarmee ze de overmatige uitbreiding die nu veel gelijksoortige bedrijven in de VS dwingen om te krimpen voorkomen. Hierdoor beginnen beleggers gaming minder te zien als een risicovolle investering in de volgende grote hit en meer als een duurzame langetermijninvestering.”