AllianzGI: Zalando en Asos zijn structurele winnaars in online winkelen

Marcus Morris-Eyton, portfoliomanager Europese aandelen bij vermogensbeheerder, is behoorlijk onder de indruk van zowel Zalando als Asos.

“Bij het Allianz Europe Equity Growth team bezitten we aandelen van Zalando en Asos (top-vijf aandeelhouder bij alle twee de bedrijven). Wij beschouwen beide bedrijven als structurele winnaars het online modewinkel-segment. Beide ondernemingen hebben een uitstekende omzetgroei laten zien, de laatste vijf gemiddeld 25%.”

Hij vervolgt: “Voor alle online retail business geldt dat schaalgrootte enorme voordelen biedt: een groot bereik onder consumenten trekt meer merken aan. Meer merken zorgen op hun beurt weer voor meer klanten.” Zalando heeft op dit moment ruim 24,6 miljoen klanten en biedt meer dan 1500 merken aan op de site. Asos en Zalando hebben er allebei voor gekozen hun omzetgroei te investeren om zo hun koppositie te bekrachtigen. Daarbij hebben ze een voorsprong op anderen als we kijken naar hun superieure technologieplatform, distributiemogelijkheden en gebruikerservaring. Dit alles leidt op dit moment tot een verhoogd capex-programma dat de operationele leverage op korte termijn zal beperken maar op de middellange termijn de omzetgroei met meer dan 20% zal doen laten toenemen. Naarmate de ondernemingen volwassen worden, is onze verwachting dat deze marge zal toenemen en het lagere groeiprofiel zal vervangen.”

Dat het nu iets minder gaat, geldt niet alleen voor Zalando en Asos, aldus Marcus Morris-Eyton. “Het uitzonderlijke mooie zomerweer heeft alle kledingretailers min of meer geraakt. Dit omdat het begin van de, qua omzet betere, herfst-en winterseizoen door het warme weer later is begonnen en omdat de kortingen op zomerkleding met een lage marge omhoog zijn gegaan.”