Begin deze week kwamen er berichten in de media dat het Amerikaanse navigatiebedrijf
Garmin zijn Duitse sectorgenoot Navigon zou willen overnemen. Volgens een analist van
RBS zal
TomTom zich niet in de overnamestrijd mengen omdat de Duitsers niet interessant genoeg zijn. Wel voorziet de analist nog steeds een fors opwaarts potentieel voor
TomTom .
Door onze redactie
Geen interessante overnamekandidaat
Volgens analist Wim Gille van Royal Bank of Scotland (
RBS ) zou Navigon geen interessante overnamekandidaat zijn voor
TomTom , omdat het geen enkele strategische waarde biedt. De analist stelt dat op basis van cijfers uit 2010 van GfK Navigon met een marktaandeel van 20% een sterke marktpositie in Duitsland heeft, maar met een marktaandeel van 9% in Europa slechts een kleine speler is. Navigon trok zich in mei 2009 terug uit de Amerikaanse markt.
Gille legt uit dat Navigon voor
Garmin juist wel een aantrekkelijke acquisitie zou zijn.
Garmin heeft in tegenstelling tot
TomTom wel de beschikking over eigen productiefaciliteiten en daarom baat bij een hoger volume van de verkoop van navigatiekastjes. Het Amerikaanse bedrijf kan daarnaast door de overname zijn positie op de Duitse markt bijna verdubbelen tot 40%.
TomTom heeft in Duitsland momenteel een marktaandeel van 42%.
Tot slot verwacht de analist dat de aankoop van Navigon door
Garmin weinig effect zal hebben op
TomTom , omdat hiermee een van de laatste prijsvechters met een redelijk groot marktaandeel van het toneel zal verdwijnen. Dit zou moeten resulteren in hogere prijzen.
RBS heeft voor
TomTom een koopadvies uitstaan met een koersdoel van 11 euro.
Consensus TomTom
Voor het aandeel staan 9 koop-, 8 houd- en 4 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus licht positief is. Gemiddeld hanteren analisten daarbij een koersdoel van 7,69 euro, wat een verwacht rendement oplevert van bijna 39%. De analisten van
RBS zijn hierbij de absoluut positieve uitschieter, aangezien hun koersdoel van 11 euro een verwacht opwaarts potentieel genereert van maar liefst 98%.