Kraft deelt zich in tweeën

Het Amerikaanse Kraft Heinz , bekend van Lu-koekjes, Milka-chocolade en Philadelphia-smeerkaas, gaat zich in tweeën opdelen. Het bedrijf wil verder gaan met twee aparte beursnoteringen: een voor de internationale snackactiviteiten en een voor de Noord-Amerikaanse levensmiddelentak.

Kraft maakte dit donderdag voor het openen van de Amerikaanse beurs bekend bij de publicatie van beter dan verwachte kwartaalcijfers. Bovendien greep het concern de gelegenheid aan zijn verwachting voor 2011 te verhogen.

Gescheiden
Voor het einde van 2012 moeten de twee onderdelen van elkaar zijn gescheiden. De Noord-Amerikaanse levensmiddelentak is op jaarbasis goed voor circa 16 miljard dollar en heeft producten als kaas, dranken, Jell-O-toetjes en Maxwell House-koffie.

De internationale snacktak omvat de activiteiten in Europa en opkomende markten. Deze zullen goed zijn voor inkomsten van circa 32 miljard dollar op jaarbasis en heeft producten als Oreo-koekjes en Cadbury-chocolade in de stal.

Omzet
Over het eerste halfjaar zag Kraft de omzet met 13,3 procent toenemen tot 13,9 miljard dollar. Op eigen kracht steeg de omzet met 7,1 procent. Kraft verwacht nu dat de omzet op eigen kracht in heel 2011 met tenminste 5 procent zal toenemen.

De operationale winst per aandeel kwam over de eerste 6 maanden uit op 62 dollarcent. Kraft verwacht voor heel 2011 dat dit zal uitkomen op tenminste 2,25 dollar per aandeel. Eerder werd uitgegaan van 2,20 dollar per aandeel.

ANP