De opkomst van Doordash

Met de publicatie van het tweede winstrapport ooit van Amerika's grootste voedselbezorgdienst, gemeten naar marktaandeel, steeg het DoorDash-aandeel naar een hoogtepunt van 24,2% ten opzichte van de voorlaatste handelsprijzen. Het bedrijf overtrof de schattingen door maar liefst $ 1,08 miljard te vergaren, vergeleken met $ 993 miljoen die ervoor werd voorspeld. Een belangrijke bijdrage aan hetzelfde kan worden gezegd dat de onverwachte stijging van het aantal bestellingen dat op het platform werd geplaatst, dat uitkwam op 329 miljoen, wat een stijging van 219% betekent.

Wat werkte?

Nu de restaurants terugkeren naar hun interne service, handhaaft DoorDash een sterk percentage bezorgingen in dezelfde winkel op haar platform. In het eerste kwartaal van het jaar rapporteerde het bedrijf een toename van 170% in de bezorging in dezelfde winkel voor zijn partners die waren ingeschreven op het platform in de staat Californië. Nu de prestaties sterk blijven en het bedrijf een positieve outlook behoudt ten aanzien van de bezorgmarkt, verwacht het bedrijf $ 35 - $ 38 miljard aan totale orderwaarde op het platform binnen te halen. Deze schatting overtreft opnieuw de eerdere schattingen die waren voorspeld tussen $ 30 en $ 33 miljard.

Een opkomend marktsegment voor het deur-stap-bezorgbedrijf is toevallig non-food en non-restaurant bezorging, die 7% van de totale omzet in beslag neemt en een sterke duw in de rug geeft. Het vertrouwen van investeerders in het bedrijf blijft behouden, zelfs na het behalen van een nettoverlies van bijna $ 110 miljoen in het eerste kwartaal. Een bijdragende factor was dat het bedrijf 'wonderen heeft kunnen verrichten' in termen van het minimaliseren van de verliezen. Als hetzelfde wordt gekwantificeerd, lijkt het alsof het verlies per aandeel voor de belanghebbenden wordt teruggebracht van $ 2,92 tot een magere 34 cent.

De weg voor ons

Nu de impact van stimuleringsbetalingen afneemt, kijkt DoorDash optimistisch uit naar een positieve zomermarkt. Het streven om meer bezorgpartners en chauffeurs en tevens meer restaurants aan haar netwerk toe te voegen; DoorDash probeert zo de impact van het terugkeren naar de pre-covid-tijden te verzachten en te profiteren van de massale vaccinatie en een constante toename van de maaltijden die binnen een etablissement worden gegeten. Het bedrijf onderzoekt manieren zoals verlaging van de kosten voor restaurantpartners.

Bovendien zullen de maatregelen om de verliezen van restaurants te helpen minimaliseren door de commissies te beperken, binnenkort ook aflopen, wat het bedrijf alleen al in het eerste kwartaal op $ 31 miljoen aan inkomsten heeft teruggebracht. De toekomst ziet er positief uit voor DoorDash, ondanks het feit dat zijn concurrenten vooruitgang boeken bij het verbeteren van hun eigen prestaties.