Reddingsplan auto-industrie afgewezen

De Amerikaanse Senaat is niet akkoord gegaan met de 15 miljard dollar die bedoeld was om de Amerikaanse auto-industrie in leven te houden. Het voorstel kreeg de benodigde 60 stemmen niet in de Senaat. Kansen dat het Amerikaanse Congres de plannen dit jaar nog aanneemt lijken onwaarschijnlijk en het is zeer goed mogelijk dat General Motors en Chrysler nog voor de kerst hun faillissement zullen aanvragen.

Banen op de tocht
Doordat de mogelijkheid bestaat dat General Motors en Chrysler failliet gaan staan de banen van 2,5 miljoen mensen op de tocht. De Democraten hebben geen meerderheid in de Senaat waardoor de Republikeinen welke fel tegenstander zijn van de steun aan de auto-industrie de steun van 15 miljard dollar konden blokkeren. De Republikeinen zijn van mening dat de 15 miljard dollar weggegooid belastinggeld zou zijn en dat de auto-industrie het aan zichzelf te danken heeft door niet eerder over te schakelen naar zuinigere auto’s. De situatie bij Ford ligt anders, zij hebben niet direct het krediet nodig, maar wil graag een kapitaalinjectie krijgen als de situatie verslechterd.

Teleurstelling
General Motors liet weten zeer teleurgesteld te zijn in de afwijzing van het reddingsplan. Het Amerikaanse bedrijf meldde verder dat het een juridisch team heeft ingeschakeld om te onderzoeken of het bedrijf een faillissement moet gaan aanvragen. Chrysler en General Motors waarschuwden recentelijk al dat als zij geen overheidssteun zouden krijgen beide bedrijven voor de kerst failliet zouden zijn. Het Congres heeft van General Motors te horen gekregen dat het bedrijf 4 miljard dollar nodig heeft om deze maand door te komen anders is het gedaan met de op één na grootste producent van auto’s ter wereld.

President George W. Bush gaat nu de andere opties bekijken om de auto-industrie bij te staan. De woordvoerder van de president meldde niet welke opties dit zouden kunnen zijn. Mochten General Motors en Chrysler omvallen dan verliezen naar schatting 2,5 miljoen mensen hun baan. Dit is inclusief de banen die verdwijnen bij de toeleveranciers voor de auto-industrie.