Auto-industrie grote winnaar voor Skagen

Skagen is al jaren te spreken over de auto-industrie en wist door goede keuzes een aantal mooie rendementen te realiseren. Vooruitkijkend naar de komende jaren weten de analisten nog niet welke kant het opgaat met de auto-industrie, maar alles wijst er volgens hen op dat de markt gedomineerd gaat worden door de ontwikkelingen in de opkomende markten.

Beste belegging ooit

Terugkijkend naar het verleden ziet Skagen dat tien jaar geleden de Amerikaanse automarkt stevig marktleider was, waar bijna een derde van de wereldwijde vraag tot stand kwam. Zeer weinig mensen rekenden er toen op dat China de VS binnen zeven jaar van die plek zou stoten.

Inmiddels zijn de opkomende markten goed voor 50% van de autoverkopen wereldwijd. In het derde kwartaal van 2013 was dit namelijk 52% en verwacht wordt dat deze groei twee tot drie keer zo hoog zal zijn als in ontwikkelde landen.

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat deze structurele groei van opkomende markten een van Skagen’s beste investeringen is geweest. In 2009 koos analist Nilsson er namelijk voor om in Hyundai Motors te investeren. De analist rekende op een groeiend marktaandeel van de Koreaanse autofabrikant in de VS, waarna Europa zou volgen.

Gekeken naar absoluut rendement is Hyundai in de geschiedenis van het Skagen Kon-Tiki fonds, het vlaggenschip van de vermogensbeheerder, de beste belegging ooit geweest. Tot eind 2013 is met het aandeel 499 miljoen euro verdiend, gevolgd door de Chinese autofabrikant Great Wall Motor dat goed was voor een rendement van 370 miljoen dollar.

Drijfveren voor winstgevendheid en groei

Vooruitkijkend stelt Skagen vast dat er diverse indicatoren wijzen op positieve ontwikkelingen in de opkomende markten. Volgens analist Nilsson zijn er daarbij vijf drijfveren voor winstgevendheid en groei in de autosector.

Allereerst is er productdifferentiatie. De analist wijst erop dat een product met een hogere kwaliteit zorgt voor een betere prijsontwikkeling. Daarnaast is er een goede kantenservice nodig, vooral voor financiering en garantie.

Als derde punt noemt Skagen de productiecapaciteit en het benutten daarvan. Een kleine verbetering hierin werkt volgens hen direct door in de operationele winst.

Verder mag het geen verrassing zijn dat volgens Nilsson een goede marktpositie in opkomende markten van belang is. Deze markten zijn namelijk al goed voor de helft van de autoverkopen, terwijl 83% van de wereldpopulatie in dit gebied woont.

Tot slot is het belangrijk om een goede positie te hebben in groeisegmenten. In China groeit bijvoorbeeld de markt voor SUV’s twee tot driemaal sneller dan voor personenauto’s, aldus Skagen.