Nu het overstapseizoen voor zorgverzekeringen bijna van start gaat, waarschuwt expert in zorgverzekeringen Nienke Wuits van UnitedConsumers voor veelvoorkomende misverstanden. “Het overstappen van een zorgverzekering is eigenlijk heel simpel en binnen een paar minuten geregeld”, zegt Wuits. “Maar juist omdat het zo eenvoudig lijkt, letten mensen soms niet goed op.”
Een van de meest gemaakte fouten heeft te maken met kinderen. Veel ouders denken dat hun kinderen automatisch meeverzekerd zijn bij een overstap naar een nieuwe zorgverzekeraar, maar dat is niet zo. “We zien dat ouders soms vergeten hun kind aan te melden bij de nieuwe zorgverzekeraar”, vertelt Wuits. “Ze gaan er standaard vanuit dat hun kinderen automatisch worden meegenomen, maar dat is niet het geval.”
Volgens Wuits kan dit tot vervelende situaties leiden. Een kind kan dan verzekerd blijven bij de oude verzekeraar zonder dat ouders het doorhebben. “Je moet je kinderen echt aanmelden bij je eigen aanmelding”, legt Wuits uit.
Ook bij tandverzekeringen gaat het vaak mis. Vooral mensen die een dure tandartsverzekering hebben afgesloten, vergeten dat daar vaak een wachttijd aan vastzit. Een wachttijd betekent dat je niet meteen recht hebt op vergoeding van dure behandelingen, zoals kronen of implantaten. Toch kiezen sommige mensen bewust voor een pakket met wachttijd, omdat deze vaak meer vergoedingen bieden dan standaardpakketten. “Als je een tandartsverzekering hebt afgesloten met een wachttijd van een jaar, dan is het niet slim om direct daarna over te stappen. Dan heb je die wachttijd eigenlijk voor niks gehad”, licht Wuits toe.
Elk jaar vergelijken Nederlanders massaal premies. Toch waarschuwt Wuits dat de laagste prijs niet alles zegt. “Het is begrijpelijk dat iedereen de laagste premie wil”, vertelt Wuits. “Maar kijk goed naar wat je nodig hebt en welke zorgverleners zijn aangesloten. De goedkoopste verzekering kan uiteindelijk duur uitpakken als je naar een zorgverlener zonder contract gaat.”
Veel overstappers denken dat hun nieuwe aanvullende pakket precies hetzelfde is als bij hun vorige verzekeraar. Dat klopt vaak niet. “Zelfs als het pakket dezelfde naam heeft, kan de vergoeding heel anders zijn”, legt Wuits uit. “Dat zie je pas als je goed in de voorwaarden duikt.” Iedere zorgverzekeraar stelt zijn eigen aanvullende verzekeringen samen. Daardoor kan de vergoeding voor bijvoorbeeld fysiotherapie of tandzorg net wat anders zijn dan bij een vorige verzekeraar.