VS zet Europa hoger

Vandaag herstelden de beurzen fors nadat ze in de ochtenduren nog in het rood stonden. Vanmiddag werd bekend dat de Amerikaanse detailhandelsverkopen harder dan verwacht gestegen zijn. Op maandbasis stegen de verkopen exclusief auto's met 1,1%. Analisten hadden op een stijging van 0,4% gerekend.

Op het Damrak is er niet een éénduidig beeld te ontdekken. Het zijn zowel de large als de small caps die de hoogste volatiliteit hebben. Bij de winnaar staan BinckBank Bank, USG People NV en DSM . Deze aandelen noteren zo'n 3% hoger. Bij de verliezers staan ING Groep , Telegraaf en RELX bovenaan. Vooral ING Groep is erg volatiel, dit werd vooral veroorzaakt door de uitspraken van Kroes over de steun van de Nederlandse staat. Volgens Kroes is dit verkapte staatssteun en past dit niet bij een open en vrije markteconomie in Europa.