Opel toch in Belgische handen?

Nog altijd is de verkoop van Opel niet rond. Een aantal maanden geleden wist de Canadese producent van auto-onderdelen Magna weliswaar een principeakkoord te sluiten, vooralsnog heeft het concern nog geen definitief akkoord bereikt met Opel’s huidige eigenaar General Motors over een definitieve verkoop. Mede hierdoor is de strijd om de automobielproducent nog helemaal open. Investeringsmaatschappij BHF Kleinwort Benson International heeft aangekondigd een nieuwe poging te zullen doen om de Duitse autofabrikant over te nemen.

Concessies
In mei van dit jaar leek Magna de strijd om Opel te hebben gewonnen door een voorlopig akkoord te bereiken met General Motors en de Duitse overheid. Vooralsnog is er echter nog geen definitief akkoord bereikt wat de speculaties voedt. GM zou het gevoel hebben dat Magna de steun van de Duitse regering gebruikt om ongewenste concessies af te dwingen.

De Financial Times maakte er dan ook laatst melding van dat GM de andere kandidaten die Opel nog steeds willen overnemen zou hebben bericht dat ze nog altijd kunnen bieden. Naast BHF Kleinwort Benson zijn de Italiaanse autofabrikant Fiat en de Chinese autoproducent BAIC (Beijing Automotive Industry Corp) nog in de race.

BHF Kleinwort Benson International zou naar verluidt 51-55% van de aandelen Opel van GM willen overnemen. De Duitse overheid zou in deze deal 3,8 miljard euro aan steun dienen te geven, wat 700 miljoen euro minder is dan wat Magna denkt nodig te hebben.

Poleposition
Volgens ingewijden staat Magna niet langer op poleposition en heeft BHF Kleinwort Benson significant terrein teruggewonnen, aldus de Financial Times. Een andere bron weet te melden dat BHF Kleinwort Benson en GM dicht bij een principeakkoord zijn.

De Duitse krant Die Welt meldt maandag dat de Duitse overheid van mening is dat BAIC alleen geïnteresseerd is in het overnemen van Opel vanwege zijn moderne technologieën. Volgens een intern rapport waarop de krant de hand wist te leggen zou Opel gevaarlijk afhankelijk worden van de Chinese overheid. Deze nadelen op lange termijn lijken de voordelen op korte termijn te overwegen, aldus de krant.

BHF Kleinwort Benson International is geregistreerd in België en gelieerd aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Ripplewood. In de voorwaarden van het nieuwe bod zou zijn opgenomen dat BHF Kleinwort Benson alle Duitse fabrieken van Opel zal openhouden. In een eerder bod gaf BHF Kleinwort Benson nog aan dat alle drie de fabrieken in Duitsland gesloten zouden moeten worden. Naar verluidt zou BHF Kleinwort Benson voor minimaal vijf jaar het belang in Opel in bezit willen houden.

BHF Kleinwort Benson wordt alleen actief gevolgd door analist Tom Simonts van KBC Securities. De analist verlaagde op 1 juli zijn koersdoel voor het aandeel van 8 euro naar 7 euro vanwege de neerwaartse bijstellingen die het concern heeft gedaan. De lasten waren hoger dan de analist had verwacht. Het nieuwe koersdoel impliceert een opwaarts potentieel van 26%. Volgens Simonts is het meeste risico al in de koers van het aandeel ingeprijsd waardoor hij bij zijn buy-advies blijft.