Netflix kondigde afgelopen week weer een prijsverhoging aan. Het streamingsplatform heeft sinds 2017 de prijzen voor lopende abonnementen tot wel 75% verhoogd. Deze tussentijdse prijsstijgingen zijn in strijd met de EU-regels voor consumentenbescherming. Stichting Bescherming Consumentenbelang bereidt daarom een collectieve actie tegen Netflix voor en vraagt (oud)abonnees om zich aan te melden.
Netflix maakt gebruik van een eenzijdige prijswijzigingsclausule in haar algemene voorwaarden, waarmee het bedrijf de prijzen van abonnementen tussentijds kan verhogen zonder instemming van de abonnees. Sinds 2017 heeft Netflix de prijzen voor bestaande klanten al vier keer verhoogd. De prijs van het premium-abonnement steeg in die periode met maar liefst 75%.
Volgens Stichting Bescherming Consumentenbelang is deze clausule oneerlijk en in strijd met de Richtlijn Oneerlijke Bedingen. Deze Richtlijn bepaalt dat contractuele bepalingen tussen bedrijven en consumenten niet eenzijdig mogen worden aangepast, tenzij consumenten voorafgaand aan het afsluiten van een overeenkomst daarover op basis van duidelijke en begrijpelijke criteria worden geïnformeerd – wat bij Netflix niet het geval is.
Netflix geeft geen enkele transparantie over de redenen voor haar prijsverhogingen. Hierdoor is de clausule ondoorzichtig en oneerlijk, stelt de stichting. Op basis van de Europese en Nederlandse rechtspraak meent Stichting Bescherming Consumentenbelang dat het prijswijzigingsbeding van Netflix daarom vernietigbaar is. Dit betekent dat abonnees die geconfronteerd zijn met tussentijdse prijsverhogingen van hun Netflix-abonnement een vordering hebben op Netflix. Netflix moet het verschil tussen de originele abonnementsprijs en de verhoogde abonnementsprijs terugbetalen. Dat kan oplopen tot honderden euro’s per abonnee. In totaal heeft Netflix honderden miljoenen euro’s aan dit oneerlijke beding verdient.
In Duitsland hebben verschillende rechters Netflix al veroordeeld tot terugbetaling van de oneerlijke prijsverhoging. En in Oostenrijk heeft Netflix een collectieve schikking gesloten op basis waarvan zij Oostenrijkse klanten moet compenseren voor de oneerlijke prijsverhogingen.
Stichting Bescherming Consumentenbelang bereidt een collectieve procedure voor om de belangen van alle gedupeerde Netflix-klanten te behartigen. Stichting Bescherming Consumentenbelang wil dat (oud)-abonnees worden gecompenseerd voor onterechte prijsverhogingen en dat Netflix in de toekomst eerlijke voorwaarden gebruikt die in overeenstemming zijn Europese en Nederlandse consumentenbeschermingsregels. De Stichting heeft Netflix gewezen op de problematische clausule en uitgenodigd voor een overleg om gezamenlijk een oplossing te bereiken. De Stichting is nog in afwachting van een reactie.
Huidige en ook oud-abonnees kunnen zich op basis van no-cure-no-pay aanmelden via https://beschermingconsument.nl/home .