BelCompany maakte woensdag bekend te stoppen met de verkoop van losse navigatiesystemen van
TomTom en
Garmin . De dochteronderneming van
Macintosh verwacht dat mensen in de nabije toekomst steeds vaker zullen navigeren via mobiele telefoons in plaats van met dergelijke apparaten. Dit toont eens te meer aan dat het businessmodel van zowel
TomTom en
Garmin veranderd moet worden willen zij overleven.
Door onze redactie
Uit de verkoop
BelCompany gaat deze maand alle losse navigatiekastjes uit haar in totaal 174 winkels halen. In de derde week van juli zullen de laatste apparaten bij BelCompany in de uitverkoop gaan. Directeur Paul Vreeburg van BelCompany stelt dat het vier jaar geleden nog bijna ondenkbaar was dat mensen met hun mobiele telefoon zouden navigeren. Dergelijke toepassingen waren slechts voorbehouden aan exclusieve modellen tegen vaak een behoorlijke meerprijs.
Inmiddels zijn dergelijke smartphones meer bereikbaar geworden voor consumenten en beschikken zij bovendien over navigatiemogelijkheden. Daarom vindt Vreeburg het tijd om de focus te verleggen naar navigatie via de mobiel in plaats van via een apart kastje.
De topman van BelCompany stelt verder dat het geen statement tegen
TomTom is en dan ook niet de negatieve reactie van
TomTom begrijpt. De producent stelt dat navigatie via een mobiele telefoon een mindere gebruikerservaring oplevert. Vreeburg wijst er echter op dat
TomTom zelf ook navigatiesoftware aanbiedt op de iPhone, dus volgens de topman kan er niet veel mis zijn met smartphones.
Businessmodel
Door de beslissing verliezen
TomTom en
Garmin een fors afzetkanaal. De strategiewijziging van BelCompany toont eens te meer aan dat het businessmodel van
TomTom zijn langste tijd gehad heeft en het concern zijn focus moet verleggen.
De eerste stap is gezet door de software ook beschikbaar te maken op de iPhone. Er komen echter steeds meer concurrenten op de markt die soortgelijke software aanbieden tegen een lagere prijs of zelfs gratis.
Consensus
De consensus voor
Macintosh is licht positief. Er staan momenteel 2 koop- en 5 houdadviezen uit voor het aandeel en geen van de analisten heeft een verkoopadvies uitstaan. Het sentiment is behoudend te noemen gezien de diverse houdadviezen die recent zijn afgegeven.
Het gemiddeld koersdoel bedraagt 17,28 euro, wat resulteert in een verwacht rendement van 6,96%. De koers van het aandeel is de afgelopen maanden redelijk stabiel gebleven rond 16,50 euro.