Het internetbedrijf
Alphabet is het voorbije jaar het meest waardevolle merk van de wereld geworden. Dat blijkt uit ramingen van het bureau BrandFinance. Het jaar voordien stond
Alphabet nog op een tweede plaats Met een geraamde merkwaarde van 44,3 miljard dollar werd de Amerikaanse winkelketen
Wal-Mart Stores , wiens waarde geraamd wordt op 36,2 miljard dollar, van de eerste plaats verdrongen.
Wal-Mart Stores moet ook
Microsoft , dat met een merkwaarde van 42,8 miljard dollar van een vijfde naar een tweede plaats steeg, laten voorgaan.
"De gestegen merkwaarde van
Alphabet is volgens BrandFinance onder meer te danken aan een aantal niet-commerciële projecten die het internetbedrijf heeft opgezet, zoals het ontwikkelen van services om de hulpverlening na de aardbevingen in Nieuw-Zeeland en Japan," meldt het webmagazine Marketing Daily. De top tien wordt rond gemaakt door
IBM ,
Vodafone ,
Bank of America ,
General Electric ,
Apple , Wells Fargo en
AT&T . BrandFinance noemt de opgang van de technologiebedrijven één van de opmerkelijke trends van het voorbije jaar.
In de bovenste regionen van de rangschikking is daarentegen ook geen plaats meer voor
Coca-Cola . Het frisdrankenconcern zag zijn merkwaarde met 26 procent tot 25,8 miljard dollar dalen. Daarmee daalt
Coca-Cola van de derde naar de zestiende plaats. Dat is volgens BrandFinance het gevolg van de dalende interesse voor dit soort frisdranken in de ontwikkelde markten. Ook
Nokia zag zijn waarde van 19,6 miljard dollar terugvallen tot 9,7 miljard dollar. Het Finse bedrijf daalt daardoor van de 21ste naar de 94ste plaats.
Met een merkwaarde van 3,7 miljard dollar dringt de sociale netwerksite
Facebook voor het eerst door tot de vijfhonderd meest waardevolle merken van de wereld.
Facebook eindigt op een 281ste plaats.
Express.be