Herstructurering Tesco lijkt succesvol

De eerder dit jaar ingezette herstructurering van Tesco lijkt zijn vruchten te gaan afwerpen. Begin dit jaar gaf het supermarktconcern nog een winstwaarschuwing waardoor de koers een harde tik kreeg: van rond de 400 pence tot 340 pence. Momenteel noteert het aandeel net onder de 350 pence. De nieuwe strategie van Tesco lijkt sterk op die van Aldi en Lidl in Nederland. De focus ligt vooral op lagere prijzen en een hogere efficiëntie. De plannen voor nieuwe winkels heeft Tesco tijdelijk in de ijskast gezet.

Marges omlaag maar omzet omhoog

Ondanks de lagere prijzen winst Tesco over afgelopen vier maanden wel iedere maand een hogere omzet te behalen. Dit wordt natuurlijk door hogere volumes verklaard en betekent dus een hogere marktaandeel van het bedrijf. Tot voor kort was Tesco één van de duurdere supermarkten in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf kan zich daarom de lagere marges dan ook relatief makkelijker veroorloven.