Fidelity ziet kanshebbers door technologietsunami

De analisten van Fidelity stellen dat de ontwikkelingen in communicatie kunnen zorgen voor de volgende technologische tsunami. Zij hebben daarom gekeken welke kansen er hierdoor ontstaan binnen sectoren, maar ook voor diverse bedrijven. Kansrijke aandelen die hiervan kunnen profiteren zijn volgens Fidelity Monsanto , General Electric , Samsung en Nike .

Internet raakt steeds meer geïntegreerd in de wereld. Door diverse technologische ontwikkelingen verbindt het internet inmiddels verschillende objecten met elkaar, waarbij onderling informatie wordt uitgewisseld. Fidelity noemt dit ‘Internet of Things’, een begrip voor het toenemend aantal objecten met sensoren, welke data verwerken en via het internet verspreiden.

Volgens de analisten liggen er kansen voor beleggers wanneer er wordt gekeken naar de toepassing van de techniek. De techniek zelf wordt namelijk snel gekopieerd, waardoor de winstmarges worden aangetast. Er zijn volgens Fidelity een aantal kansrijke aandelen, die hieronder verder worden benoemd.

Monsanto

Fidelity stelt dat Monsanto een vooruitstrevende agrarische biotechnologische onderneming is, die vooroploopt in het integreren van datasystemen om de productiviteit in de landbouw te verhogen.

De analisten wijzen op het FieldScripts systeem en de beslissing van Monsanto om in oktober 2013 930 miljoen dollar te betalen voor Climate Corp, een bedrijf dat zich met klimaatstatistieken bezighoudt.

General Electric

General Electric heeft volgens de analisten een leidende rol in de interactie tussen ‘Internet of Things’ en de industriële sector. GE investeert namelijk significant in ‘Industrial Internet’. Zo kan het bedrijf efficiënter zijn onderhoud inplannen en daarmee kosten besparen.

Het bedrijf heeft uitgerekend dat procesoptimalisatie kan resulteren in een kostenbesparing van 1%, wat over een tijdsbestek van 15 jaar kan resulteren in 225 miljard dollar.

Samsung

Samsung is marktleider in smartphones en kan volgens Fidelity tevens de leiding nemen in tal van andere ‘slimme consumentenproducten’. Denk bijvoorbeeld aan de smartwatch, maar ook koelkasten en wasmachines. Samsung heeft namelijk al een wasmachine die via wifi te besturen is met een smartphone.

Nike

In de gezondheidssector hebben smartphones ervoor gezorgd dat alle inspanningen goed te meten zijn. Nike heeft hierin een leidende positiedoor zijn Nike + platform. Inmiddels heeft dit platform meer dan 18 miljoen gebruikers, waarbij ervan mag worden uitgegaan dat deze consumenten Nike spullen blijven kopen.

Fidelity denkt echter dat er grotere commerciële successen zijn te behalen met de consumentendata die Nike verzamelt. Als Nike bijvoorbeeld in de data ziet dat veel trainingen op een onverharde ondergrond worden gedaan, kan het hierop anticiperen door hardloopschoenen aan te prijzen die hiervoor geschikt zijn.

Conclusie

Al met al stelt Fidelity vast dat de snelle groei van slimme communicatiemiddelen alleen maar zal toenemen in de komende jaren. Daarbij zullen diverse sectoren door deze trend een transformatie ondergaan. De bedrijven die hier het snelst op weten te anticiperen en applicaties ontwikkelen die hen onderscheiden van de concurrentie, zullen volgens Fidelity de winnaars van morgen zijn.