Cash en niet China vormt
Alphabet 's grootste probleem, schrijft de Spaanse zakenkrant Cinco Dias. Of om nog preciezer te zijn: wat gaat de zoekmachinegigant doen met de voortdurende inkomende stroom groene dollarbiljetten? Nadat de online advertentiemarkt het dieptepunt van de recessie achter zich heeft gelaten en
Alphabet ook zijn operationele efficiëntie verder wist te verfijnen, steeg de cashflow van het bedrijf vorig kwartaal met 44% tot 2,5 miljard dollar.
Dat bovenop de 24 miljard dollar aan cashreserves die het bedrijf reeds heeft opgebouwd. ‘Heeft dit alles nog zin?', vraagt de krant zich af.
Alphabet zou het geld bijvoorbeeld kunnen verdelen onder de aandeelhouders.
De aankondiging dat
Alphabet ermee dreigt China te verlaten zoog vorige week alle media-aandacht op. Investeerders vrezen het potentiële impact van zo'n terugtrekking. Maar dat probleem blijft vrij onbeduidend wanneer het wordt vergeleken met de uitdaging die het nuttig besteden van de kolossale geldreserves voor het bedrijf stelt.
Volgens Eric Schmidt zijn er verscheidene investeringsopportuniteiten op de markt. Maar wanneer men weet dat de grootste investering totnogtoe de overname van YouTube was voor 1,65 miljard dollar, lijkt de tijd aangebroken om wat geld onder de aandeelhouders te gaan verdelen.
Express.be