Philips verliest 1,3 miljard in kwartaal

Elektronicaconcern Philips heeft in het tweede kwartaal van dit jaar een nettoverlies geleden van 1,3 miljard euro. Dit komt door eenmalige boekhoudkundige lasten ter waarde van 1,4 miljard euro. Dat maakte Philips maandag bekend. De omzet, exclusief de afgestoten televisie-activiteiten, steeg op jaarbasis met 4 procent tot 5,2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebita) daalde op jaarbasis met ruim een kwart tot 370 miljoen euro, boven de gemiddelde analistenverwachting.

In 2013 verwacht Philips een jaarlijkse omzetgroei van 4 à 6 procent te realiseren, bij een groei van de wereldeconomie met 3 à 4 procent per jaar. De winstmarge (ebita) moet dan voor de hele groep uitkomen op 10 à 12 procent.

Het bedrijf start een aandeleninkoopprogramma ter waarde van 2 miljard euro om het vertrouwen in de toekomst aan te geven. Daarnaast is volgens de topman nog financiële ruimte voor aanvullende overnames.

Bezuinigen
Het concern wil zijn kosten met 500 miljoen euro terugdringen. Naast de bezuinigingen kondigde hij aan dat Philips jaarlijks 200 miljoen euro wil investeren in innovatie en het aanboren van nieuwe markten.

Philips snijdt vooral ''in overhead en bureaucratie'', stelde een woordvoerder van het bedrijf. Het verlies van banen valt daarbij niet uit te sluiten. ''Maar het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen.''

Last
''Onze tweedekwartaalresultaten werden geraakt door kortetermijnuitdagingen, zwakke markten en een forse eenmalige last'', zei de in april aangetreden topman Frans van Houten.

''We verwachten geen materiële verbetering van de prestatie op de korte termijn, gezien de aanhoudende operationele risico's en het onzekere economische klimaat. Maar we zijn blij dat we eerder dan gepland duidelijkheid kunnen geven over onze ambities in de toekomst.''

Volgens de topman hebben de eenmalige lasten te maken met verslechterde projecties, vooral voor een aantal in het verleden overgenomen bedrijven.

Medische tak
De medische tak had het afgelopen kwartaal het minst last van het moeilijke klimaat. Hier steeg de omzet met 8 procent op jaarbasis, dankzij groei in alle markten. De lichttak zag een groei van 4 procent ondanks een daling bij de consumentenproducten en bij Lumileds, de afdeling die led-lampen maakt.

De divisie Consumer Lifestyle zag de omzet dalen met 2 procent. De winstgevendheid van deze divisie werd gedrukt door investeringen in groei, aldus Philips .

ANP