Groot verlies voor TomTom, koers stijgt fors

Navigatiebedrijf TomTom heeft in het tweede kwartaal van 2011 een nettoverlies geleden van 489 miljoen euro. Dit verlies is te wijten aan een eenmalige afschrijving van op goodwill van 512 miljoen euro. In vergelijking met een hetzelfde kwartaal een jaar eerder maakte TomTom nog een winst van 34 miljoen euro. De omzet viel ook lager uit dan een jaar eerder van 362 miljoen euro naar 314 miljoen euro. Dit is een daling van 13 procent. Het aandeel TomTom noteert omstreeks 9.28 uur een forse winst van ruim 4,5 procent op een koers van 3,83 euro.

Gratis navigatie
De afschrijving van goodwill was volgens het bedrijf noodzakelijk omdat de markt voor navigatieapparatuur afzwakte. De verkoop is vooral in Noord-Amerika teruggelopen door onder meer het aanbieden van gratis navigatie op smartphones door de concurrentie. Het navigatiebedrijf rekent op een omzet van tussen de 1,225 en 1,275 miljard euro.

Verwachtingen tot eind van het jaar
Het bedrijf heeft eind juni al een winst- en omzetwaarschuwing afgegeven. TomTom verwacht dat de trend van een krimpende markt in het tweede halfjaar aanhoudt. De markt zal tegen de 20 procent inzakken, aldus het vandaag verschenen persbericht. Een eventuele groei moet vooral komen uit systemen die bij auto’s worden ingebouwd. In deze sector zijn de verkopen bij onder andere grote autofabrikanten als Renault en Fiat toegenomen. Ook groeide de inkomsten uit licenties met 12 procent tot 14 miljoen euro.